Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De door paardenhoeven doodgetrapte futurist

(voor Umberto Boccioni (1882 -1916))

Jij bent geboren op 19 oktober 1882 in Reggio Calabria, net als de kunstschilder Domingo Francisco Periconi en de mode-ontwerper Gianni Versace, die op 15 juli 1997 in Miami Beach door Andrew Cunanan is vermoord en 50 jaar werd. Hij liet zijn partner Antonio D'Amico (1959, Rome) achter. De homoseksuele drugsverslaafde Andrew pleegde op 23 juli 1997 zelfdoding en hij werd 27 jaar. Gianni's zus, de mode-ontwerpster Donatella Francesca Versace, is ook in Reggio Calabria geboren. Jouw vader was een minderjarige overheidsmedewerker uit Romagna en werkend in heel Italië. Jouw moeder heette Cecilia. Jullie verhuisden meer naar het noorden. Jouw zus Amelia en jij zijn opgegroeid in Forli, Genua en Padua. In Forli staat de Basiliekabdij van San Mercuriale, met het graf van Barbara Manfredi (1444 - 1466), de dochter van Astorre II Manfredi en Giovanna da Barbiano. Barbara trouwde in 1462 met de condottiero Pino III Ordelaffi, die Barbara in 1466 vergiftigde. Pino vergiftigde ook zijn tweede vrouw Zaffira Manfredi en zijn moeder. Pino's derde vrouw Lucrezia Pico della Mirandola was altijd heel voorzichtig met wat zij at. Het grafmonument voor Barbara is door Francesco di Simone Ferrucci gemaakt en de schoonheid ervan geldt als Pino's schuldbekentenis.

Op jouw 15-de verhuisde jij met jouw vader naar Catania, waar jij jouw school voltooide. Ergens na 1898 ging jij naar Rome, waar jij kunst aan de Scuola Libera del Nudo van de Accademia di Belle Arti di Roma uit 1577 aan de Via di Ripetta 222 studeerde. Jij studeerde ook onder de Stile Liberty van de illustrator Giovanni Maria Mataloni (1869 - 1944). Jij was bevriend met de kunstschilder Gino Severini, die jij in 1900 ontmoette. Jullie bezochten het atelier van Giacomo Balla, getrouwd met Elisa Marcucci. Balla leerde jullie divisionistische technieken. Gino en jij waren geïnteresseerd in Nietzsche, rebellie, levenservaringen en socialisme. Jij schreef al met de combinatie van verontwaardiging en ironie, wat altijd zo bleef. Met jouw rebelse en kritische aard en jouw algehele intellectuele bekwaamheid heb jij volop aan de ontwikkeling van de futurisme-beweging bijgedragen. Gino zei over Balla: 'Het was een grote meevaller voor ons om zo'n man te ontmoeten, wiens richting bepalend was voor al onze carrières.'. Beïnvloed door Filippo Tommaso Marinetti nam Balla de futurisme-stijl over en creëerde hij een picturale weergave van licht, beweging en snelheid. Zie zijn werken 'Dynamiek van een hond aan de lijn' (1912) en 'Abstracte snelheid + geluid' (1914).

In 1901 bezocht jij voor het eerst de Famiglia Artistica in Milaan. Reizend van stad naar stad werkte jij als een commercieel illustrator. Tussen 1904 en 1909 maakte jij litho's en gouacheschilderijen voor belangrijke uitgeverijen, zoals Stiefbold & Co in Berlijn. Jij kende het werk van de illustrators Cecil Aldin, Harry Eliott, Henri Cassiers en Albert Beerts. In 1906 ging jij korte tijd naar Parijs, waar jij de impressionistische en postimpressionistische stijlen bestudeerde. Daarna was jij 3 maanden in Rusland, waar jij de burgerlijke onrust en het harde optreden van de overheid zag. In 1907 was jij terug in Italië en volgde jij wat tekenlessen aan de Accademia di Belle Arti van Venetië, gesticht op 24 september 1750 en het zat in de Scuola della Carità aan het Canal Grande. Amedeo Modigliani kreeg daar in 1903 les. Hij begon toen voor het eerst hasj te roken en hij omarmde de ruige, ongure kant van Venetië. Rebellie en chaos werden zijn wegen naar de ware creativiteit. In 1907 ging jij naar Milaan, waar jij begin 1908 de divisionistische schilder Gaetano Previati ontmoette. Begin 1910 ontmoette jij Filippo Tommaso Marinetti. Op 11 februari 1910 ondertekenden Giacomo Balla, Carlo Carrà, Luigi Russolo, Gino Severini en jij het Manifest van Futuristische Schilders. Jij was de belangrijkste theoreticus van het futurisme.

Eind 1911 reisden Balla, Severini en jij naar Parijs. Na het zien van het werk van Picasso en Braque werd het futurisme echt gevormd. Jij bezocht o.a. de ateliers van Georges Braque, Alexander Archipenko, Constantin Brâncusi, Raymond Duchamp-Villon, August Agero en Medardo Rosso. In 1912 wilde jij ook beeldhouwer worden en in 1912 exposeerde jij enkele schilderijen in de Galerie Bernheim-Jeune, samen met andere Italiaanse futuristen. In 1912 exposeerde jij met andere futuristen in de Sackville Gallery op 28 Sackville Street in Londen van Robert René Meyer-Sée en Max Rothschild. René was met Grace Mercia Sibley getrouwd. Gino Severini woonde een tijd bij hen in huis. Gino had een oogje op Grace en in 1915 schilderde hij 'Abstract ritme van Mrs M.S.'. Hij schreef: 'Het is een genot om de blonde Madame Sée oud te zien worden, ze wordt lelijk en ziek van mannen.'. In 1913 toonde jij jouw kubistische, avant-gardistische sculpturen in de Galerie La Boéti. In 1914 verscheen jouw boek 'Pittura, scultura futuriste' en exposeerde jij met de andere futuristen in de Doré Gallery in Londen. Enkele Engelse kunstenaars sloten zich bij de futurisme-beweging aan, zoals Christopher Richard Wynne Nevinson, die in 1917 'Paths of Glory' schilderde, met twee vermoorde, Engelse soldaten in de modder en tussen de prikkeldraadversperringen. De titel komt uit een dichtregel van Thomas Gray: 'The paths of glory lead but to the grave.'.

Jij zat bij het Lombard Bataljon Vrijwilligers Fietsers en Automobilisten, wat begin juni 1915 van Milaan naar Gallarate en verder naar Peschiera del Garda ging, in het Trentino-front. In juli 1915 zat jij aan het front rond Ala en de Gardesana. Op 24 oktober 1915 vocht jij in de slag bij Dosso Casina. Op 1 december 1915 werd jouw bataljon opgeheven en gereorganiseerd. Er volgde een tijdelijk ontslag en in mei 1916 ging jij naar een artillerieregiment in Sorte de Chievo bij Verona. Op 16 augustus 1916 werd jij bij een cavalerietraining van jouw paard gegooid en vertrapt. Jij overleed op 17 augustus 1916 in het militair hospitaal van Verona. Jij werd 33 jaar en jij bent in de Cimitero monumentale di Verona aan de Piazzale del Cimitero begraven.

In 1907 portretteerde jij jouw nicht, de autodidactische schilderes Adriana Bisi Fabbri, geboren in 1881 in Ferrara, waar zij haar latere man ontmoette, de schrijver/journalist Giannetto Bisi (1881 - 1919). Adriana woonde in haar jeugd ruim 4 jaar bij jouw moeder in Padua. In 1907 verhuisde zij met haar man Gianetto naar Bergamo en op 14 september 1908 werd hun zoon Marco geboren. Een tweede zoon volgde. In 1911 deed zij mee met de door jou en andere futuristen georganiseerde eerste Esposizione Libera in Milaan. Tijdens de Eerste Wereldoorlog verschenen er veel van haar politieke karikaturen in Il Popolo d'Italia. Zij signeerde ook met 'Adri' en zij droeg ook mannenkleren. Op een zelfportret uit 1913-1916 steken haar tepels heel grappig boven een naar beneden getrokken, rood jurkje uit, terwijl zij als een adellijke/koninklijke dame op een stoel troont. Haar schilderij 'Bacio allo specchio (Primissimo bacio)' uit 1912-1913 is ook erg mooi. Adriana leed aan tuberculose en zij overleed in 1918 in Travedona-Monate door de Spaanse griep. Dat gebeurde in het huis van de ouders van haar vriend, de dichter/vertaler/kunstcriticus Enrico Somaré, die op 19 oktober 1889 in Travedona is geboren. Gino Severini overleed op 26 februari 1966 in Parijs. Hij werd 82 jaar en hij is in Cortona begraven.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
2 oktober 2022


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 52



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)