Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Op en van hetzelfde niveau als Goethe

(voor Elisa von der Recke (1754 - 1833))

Jij bent geboren als Elisabeth Charlotte Constanzia von Medem op 20 mei 1754 in Schönberg (Skaistkalne) in het Hertogdom Koerland en Semgallen, nu een deel van Letland, waarvan Peter von Biron na zijn vader Ernst Johan von Biron van 1769 tot 1795 de laatste hertog was. Ernst was getrouwd met Benigna Gottliebe von Trotta genannt Treyden, de hofdame van regentes/keizerin Anna Ioannovna van Rusland, de minnares van Ernst. Peter trouwde met prinses Caroline Louise van Waldeck en Pyrmont, met wie hij een doodgeboren zoon kreeg, hij misbruikte haar terwijl zij dronken was. Na 7 jaar zijn ze gescheiden. Zij overleed op haar 34-ste. Zijn tweede vrouw was Yevdokiya Borisovna Yusupova, een schoonheid met spirituele kwaliteiten. Hij misbruikte ook haar. Na 4 jaar zijn zij gescheiden. Zij werd 37 jaar. Zijn derde vrouw was gravin Anna Charlotte Dorothea von Medem, met wie hij 5 kinderen kreeg; Wilhelmine, Pauline, Johanna Katharina, Peter en Charlotte. Met graaf Alexander Batowski kreeg Anna Dorothea von Biron. Peter mishandelde minstens 2 van zijn 3 vrouwen. In Skaistkalne staat de Rooms-Katholieke Kerk van de Hemelvaart van de Heilige Maagd Maria uit 1698.

Jouw vader was Reichsgraf Johann Friedrich von Medem (1722 - 1785) en jouw moeder was Luise Dorothea von Korff (1736 - 1757). Jouw jongere halfzus was gravin Anna Charlotte Dorothea von Medem, voor wie jij diplomatiek werk deed. Zij overleed op 20 augustus 1821 in Schloss Löbichau. Zij werd 60 jaar en zij is in Zagan begraven, in het familiegraf in de Augustijnerabdij, waar Peter na zijn overlijden op 13 januari 1800 in het Gellenau (Jeleniów) Paleis ook is begraven. In 1771 trouwde jij met Kammerherr Georg Peter Magnus von der Recke (1739 - 1795), die met jou in zijn 14-de eeuwse familiekasteel Schloss Neuenburg (nu Hotel Jaunpils) woonde. In 1776 heb jij Georg verlaten en in 1777 overleed jullie dochter Frederika von der Recke. In 1781 ben jij officieel gescheiden. In 1787 verscheen jouw debuutboek 'Nachricht von des berüchtigten Cagliostro Aufenthalt in Mitau im Jahre 1779 und dessen magischen Operationen', een memoires-exposé van de maanden waarin jij magie studeerde bij Graaf Alessandro di Cagliostro, oftewel de occultist Giuseppe Balsamo, geboren op 2 juni 1743 in Albergheria, ooit de oude, Joodse wijk van Palermo. Hij was een novice van de Broeders Hospitaalridders van Sint-Jan van God, de Fatebenefratalli (Goede Broeders), opgericht in 1572 door João Duarte Cidade (1495 - 1550). Giuseppe werd uit deze Orde verbannen, maar hij had wel spirituele riten en occulte kennis geleerd.

Giuseppe trouwde met Lorenza Seraphina Feliciani. Van ene Agliata leerde hij vervalsingen te maken, waardoor Agliata met zijn vrouw Lorenza naar bed mocht. Giuseppe hanteerde zelfverklaarde titels en hij werd vrijmetselaar. In 1779 reisde hij naar Mitau (Jelgeva), waar jij hem ontmoette. In Rome wilde hij een vrijmetselaarsloge stichten en werd hij door de Inquisitie gearresteerd. Hij overleed op 26 augustus 1795 in het Forte di San Leo, waar hij gevangen zat. Jouw boek sloeg in heel Europa aan en van Catharina de Grote kreeg jij als erkenning van jouw werk een stuk land in Rusland. Hierdoor werd jij financieel onafhankelijk. In 1792 verscheen 'Leben des Grafen Johann Friedrich von Medem nebst seinem Briefwechsel hauptsächlich mit der Frau Kämmerherrinn von der Recke, seiner Schwester' van jouw broer. In 1803 verscheen 'Über Naumann, den guten Menschen und grossen Künstler', een artikel in 'Neuen Deutschen Merkur'.

Jij had o.a. contact met Goethe, Friedrich Schiller, Christoph Martin Wieland en Johann Gottfried Herder. Jij correspondeerde ook met hen. Vanaf 1798 woonde jij vooral in Dresden en vanaf 1803 samen met jouw vriend/partner, de dichter Christoph August Tiedge, geboren op 14 december 1752 in Gardelegen. Tiedge woonde van 1805 tot 1808 in Halle en Berlijn. Jij reisde met hem door Duitsland, Zwitserland en Italië. Jullie bijeenkomsten hadden een religieus-sentimentalistisch karakter, waarbij de componist/dirigent Johann Gottlieb Naumann koralen zong. Johann was getrouwd met Catarina von Grodtschilling en hij overleed op 23 oktober 1801 in Dresden. Hij werd 60 jaar.

Jouw werken zijn vooral piëtistisch-sentimentalistische gedichten, dagboeken en memoires. Jij zorgde voor 13 pleegdochters. In 1797 ben jij door Anton Graff geportretteerd, die overduidelijk met zijn ogen op jouw omvangrijke borsten gericht was, terwijl hij jouw lieftallige gezicht met een lichte blos markeerde. Hij heeft jou ook in 1790 geportretteerd. Hij was getrouwd met Elisabetha Sophie Augusta Sulzer, met wie hij 5 kinderen kreeg. Hij overleed op 22 juni 1813 in Dresden en hij werd 76 jaar. In 1775 ben jij door Heinrich Tischbein geportretteerd, in 1784 door Joseph Friedrich August Darbes, in 1785 door Ernst Gots en in 1812 door Gerhard von Kügelgen, professor aan de Academie voor Schone Kunsten in Dresden. Met zijn vrouw Helene Marie Zoege von Manteuffel kreeg hij 3 kinderen; Wilhelm, ook een schilder, Gerhard en Adelheid. Hij werd op 27 maart 1820 in Dresden door een dief vermoord. Hij werd 48 jaar en hij is in de Oud-Katholieke Begraafplaats in Dresden begraven. In 1826 verscheen 'Familien-Scenen oder Entwickelungen auf dem Masquenballe'. Jij overleed op 13 april 1833 in Dresden. Jij werd 78 jaar en jij bent in het Innere Neustädter Friedhof in de Leipziger Vorstadt in Dresden begraven. Tiedge bleef in jullie huis wonen tot zijn overlijden op 8 maart 1841. Hij is bij jou in een muurgraf begraven.

In 1841 verscheen 'Geistliche Lieder, Gebete und religiöse Betrachtungen', in 1902 'Elisa von der Recke 1. Aufzeichnungen und Briefe aus ihren Jugendtagen en 2. Tagebücher und Briefe aus ihren Wanderjahren.'. In 1921 verscheen 'Herzens Geschichten einer baltischen Edelfrau. Erinnerungen und Briefe.'. In 1984 verscheen 'Tagebücher und Selbstzeugnisse'. In 2012 verscheen 'Sehnsucht nach Wissen: Friederike Brun, Elisa von der Recke und die Altertumskunde um 1800'.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
21 november 2022


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 47



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)