Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Blaadjes op de rails

Hysterisch schaterlachend donderde ik van mijn bureaustoel en de kat stoof onder de kast. De tranen biggelden over mijn wangen. Nieuwe kansen voor de NS, want ook de metro van New York heeft last van blaadjes op de rails. Gratis blaadjes nog wel…

De gratis kranten “Metro New York”en “amNewYork” waaien van de perrons in The Big Apple. Afvoerputjes raken verstopt zodat elektrische installaties stuk gaan. En af en toe ontstaat er een brandje. Wissels lopen vast en de treinen slippen extra als het regent. Het kan niet lang meer duren of ook de Nederlandse Stoorwegen hebben weer een nieuw argument om niet op tijd te rijden. De Metro en de Sp!ts slingeren al overal rond, maar die glibberige papiermassa wordt nog verergerd door al die nieuwe spoorboekjes die binnenkort door woedende reizigers op de rails worden geflikkerd. Want die blijken ook niet te kloppen, verwacht ik.

Ik zie het al helemaal voor me. Voor de zoveelste keer vragen in de Kamer. Want het vragenuurtje is tegenwoordig lachen, met Gonny van Oudenallen achter het spreekgestoelte. Eerst vraagt ze aan minister Peijs wanneer minister Peijs komt, want onze Gonny heeft weliswaar een bril cadeau gekregen na een eerder debacle, maar ze weet niet hoe de scharniertjes werken. Vervolgens stelt de voltallige Groep Oudenallen de vraag die haar werkelijk tot icoon van het Nederlandse Politieke Onbenul maakt. Of de
Sp!ts alleen tussen 7 en 9 uur van het perron waait of toch de hele dag. De schat. En of het een idee is om het slipgevaar in te perken door de kranten op vetvrij papier te drukken? De lieverd! En of de foto’s in de gratis kranten die een perron verderop worden neergeflikkerd ook onder de naburige rechten vallen? Tsja…

De dag dat Gonny het had bestaan, in de Kamer zelfs minister Hoogervorst niet te herkennen, vierde Koninklijk Nederlands Vervoer zijn 125-jarige jubileum. In de Nieuwe Kerk in Den Haag. Mooie toespraken, een schitterend klassiek concert, een gezellige receptie, heerlijke hapjes en allemaal dronken naar huis. De gastenlijst was zeer indrukwekkend. Minister Peijs, Trix van Oranje tot Enzovoort, Aad Veenman, Guido van Woerkom, Driek Oplopers, de ambtelijke top van Verkeer een Waterstaat, die lieve juriste van de Overlegorganen die altijd stiekem haar duim omhoog steekt als ik de heren van de Stoorwegen weer zit te pesten… Een buitengemeen exquise gezelschap dus. Zéér exclusief. Dacht ik. Want zelfs Gonny-van-de-groep-Oudenallen had zich toegang weten te verschaffen. Dat deed toch een beetje afbreuk, vonden we. Wat een trieste aangelegenheid... Het is een zeer eenzaam bestaan als overal om je heen wordt gegniffeld, en iedereen je op de receptie letterlijk met de nek aankijkt…

Gonny! Ga naar huis. Hou op met die onzin. Word voor mijn part koffiedame bij een betonfabriek, maar val de grote mensen niet lastig. Maak jezelf nou niet langer belachelijk… Schaam je je nou echt niet voor al die flauwekul die je de hele dag loopt uit te kramen? Hoe krijg je het over je lippen? Of is dát wat ze bedoelen met schaamlippen?

Schrijver: Driek Oplopers, 27 oktober 2006


Geplaatst in de categorie: politiek

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 972



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)