Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Te weinig nieuwswaarde..

Paarden gered! Grote koppen. Voor alle journaals ter wereld hèt news-item.
De dakloze leest het ook als hij in een vuilcontainer op zoek is naar iets eetbaars en op een oude krant stuit..
Hij leest het artikel aandachtig en zowaar; hij kan nog wat medelijden opbrengen ook.

Medelijden is gevoel, denkt hij. En gevoel is iets dat hij dacht kwijt te zijn.
Maar met gevoel kun je je buik niet vullen dus schuift hij de krant terzijde en hervat zijn zoektocht naar een afgekloven kroket of een aangevreten broodje.
Even later stopt hij met zoeken. Kan het niet meer opbrengen. Teveel hoesten en pijn op zijn borst dwingen hem de strijd te staken. Rochelend zoekt hij een donkere plek onder een brug en overdenkt zijn situatie.

Een jaar geleden overleed zijn vrouw onverwacht. Hij raakte in een depressie en zijn eigen, in twintig jaar opgebouwde zaak, ging failliet. De deurwaarder kwam en de huisuitzettingsprocedure ging.
Geen adres, geen uitkering...
Daarna een opeenvolging van rampen: dâkloos, honger, stinken en ziek.

Hij gaat languit liggen en overziet zijn lompen en zijn ene schoen. De andere schoen werd gestolen.
Dan slaapt hij. Naast hem een plastic tasje met daarin een foto van zijn vrouw en een dun jasje.Het enige dat hem rest. Het enige dat hij wist te redden uit de grijpgrage klauwen van een meelevende maatschappij. Hij heeft niet eens de moeite genomen het jasje nog aan te trekken. Zo moe is hij. In zijn slaap fluistert hij iets onverstaanbaars. Hij hoest nog een keer. Lang en gierend. Dan niets meer.
Zijn adem stopt en vervolgens zijn hart.

Gelukkig zijn de paarden gered. Wereldnieuws. Voor-en nabeschouwingen. Race tegen de klok.
De dakloze is niet gered. Die ligt onder de brug in zijn eigen braaksel. Passanten stappen over hem heen met een vies gezicht. ‘Komt hier de vuilnisman nooit?’ vraagt een man aan zijn vrouw. Lachen!

Gelukkig zijn de paarden gered. De dakloze niet. Maar dat is dan ook geen paard.
Te weinig nieuwswaarde. Te lage kijkcijfers…


Zie ook: http://pacopainter.punt.nl

Schrijver: paco, 13 november 2006


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.2 met 11 stemmen 1.080



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Fred
Datum:
19 november 2006
Niet eens met Ep, "Lachen!" laat juist de omstandigheden zien. Een voorbijgaand stel van bedenkelijk allooi dat meent de situatie met leedvermaak te moeten afdoen, korter dan met "Lachen!" kun je dat tafereeltje niet schetsen. Ik houd overigens wel van 'expliciet', noem beestjes (en paarden) maar gewoon bij de naam, wel zo duidelijk.
Naam:
paco
Datum:
14 november 2006
Email:
pacocritici.nl
Dank je Ep.Hier kan ik wat mee.
Naam:
Ep Meijer
Datum:
14 november 2006
Goed gedaan, Paco! De thematiek is vrij herkenbaar, gezien mijn niet aflatende strijd tegen deurwaarders. Hier en daar ben je een tikkeltje te expliciet naar mijn smaak. Dat 'lachen!' bijvoorbeeld na de opmerking over de vuilnisman, vind ik overbodig. Show, don't tell!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)