Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Vrede

Vrede op aarde
We zeggen dit in Nederland met kerstmis en vermoedelijk alle mensen op aarde.
Een bijzondere gedachte, omdat er meestal een wapenstilstand tot stand in die gebieden waar oorlog is.
Het is heel bijzonder dat de geboorte van kindeke Jezus na 2000 jaar nog steeds invloed heeft op het gedachtegoed van mensen.
Je hoeft er niet voor te geloven, maar je ontkomt als Europeaan er haast niet aan hierbij even stil te staan.
Zelfs onze jaartelling begint bij de geboorte van het kindje Jezus.
Als een geloof vrede roept moeten we dus aan de daden zien of dit waar is.
De waarheid is in elk geval dat de gebeurtenis die op kerst gevierd wordt vrede betekent.

Dat er geen vrede is op de wereld, dat is een ander verhaal.
Er is een geloof dat roept dat zij de vrede zijn.
Daar geloven erg weinig mensen in.
We houden het liever bij het vertrouwde kindeke dat wapenstilstand teweeg brengt.
Zelfs als we niets geloven, of liever geloven dat we dat zeggen kunnen, betreft dat een vrijheid van meningsuiting die niemand ons mag afpakken.
We zijn dan evenveel waard als een ander en daar zijn we als rechtgeaarde Nederlander trots op.
We vieren dan ook weer in meerdere mate de dodenherdenking en de bevrijdingsdag in mei.
We kregen en bevochten de vrijheid van meningsuiting, een groot goed dat zeer zorgvuldig bewaakt moet worden.
Ook al geloof je niets, we moeten kunnen blijven zeggen wat onze mening is.

Schrijver: Eva Mensch, 13 mei 2007


Geplaatst in de categorie: maatschappij

3.3 met 3 stemmen 739



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)