Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Soms weet ik het niet meer.

Jammergenoeg heb ik het idee dat mensen met gevoel steeds minder als normaal worden beschouwd.
Zeker als dat nog eens eens versterkt wordt door iets wat veel emoties naar voren brengt.
Emoties kunnen je flink in de problemen brengen in deze tijd.
Zelf ben ik een zeer emotioneel persoon waarmee ik al heel mijn leven problemen heb.
Vooral omdat de meeste problemen door emoties zijn ontstaan. Ik moet toegeven: voor mij zelf maken zij het er ook niet makkelijker op.

Omdat je gauw emotioneel bent, word je gezien als een labiel iemand.
En als men vindt dat iemand labiel is dan is deze persoon niet in staat om normaal te handelen.
Dat is iets wat niet helemaal juist is, maar ik moet wel zeggen dat mijn reacties soms erg sterk kunnen zijn.
Daarom begrijp ik wel dat het voor iemand waar je mee omgaat niet altijd makkelijk is.
Dus wat probeer je (ík althans) om met die emoties om te leren gaan. En daar zit juist het probleem.

Je merkt aan je omgeving dat mensen vaak schrikken van je reactie op iets, dus je wilt er maar al te graag iets aan doen.
Want uiteindelijk heb je er zelf ook last van, maar dan de vraag - hóe zo iets onder controle te krijgen?
Zelf ben ik daar lessen voor gaan volgen: - iets zien - iets begrijpen – het willen veranderen.
Zo makkelijk is dat niet en uiteindelijk vraag je jezelf af: gaat mij dit ooit lukken?

In al deze jaren dat ik mij er bewust van ben dat ik last heb van emoties ben ik nog niet veel verder gekomen.
Mijn reacties zijn soms zo heftig dat ik er zelf van schrik en het is niet leuk om daarna bang te zijn dat je weer een vriend of vriendin bent kwijt geraaakt.
Altijd maar weer sorry te moeten zeggen, soms wil je niet eens meer naar buiten of weet je gewoon niet meer hoe je jezelf moet gedragen.

Ik leer dat mensen emoties hebben gekregen om je te helpen, hoe komt het dan dat zij mij altijd in de problemen brengen?
Waarom zijn ze bij mij zo sterk?
Dat komt omdat ik een gevoelsmens ben.
En nergens staat geschreven dat gevoel geluk betekent, in mijn geval zelfs ongeluk!

Dan kijk ik met mijn betraande ogen naar buiten, zie dan hoe de vogeltjes bezig zijn met het eten dat ik gestrooid heb en dan komt er een glimlach op mijn gezicht, een warm gevoel van binnen en even ben ik gelukkig met al mijn emoties.

Schrijver: E van Dam, 13 september 2008


Geplaatst in de categorie: emoties

3.8 met 42 stemmen 1.799



Er zijn 4 reacties op deze inzending:

Naam:
Eva
Datum:
15 september 2008
Email:
evertjezeelandnet.nl
Lieve meneer Schulz, mag ik u bedanken voor deze mooie woorden geschreven op mijn verhaal.
Ik besefte gelijk dat ik eigenlijk veel fijne dingen in het leven heb.
Ik mag en kan ontzettend genieten van kleine dingen gegeven door de natuur of gewoon door het leven. En de manier hoe U het omschrijft zoals een gekleurde zeepbel waarin je even mag zweven.
Dat zag ik zo duidelijk voor mij, dat ik mij nu eigenlijk bevoorrecht voel om dit te mogen voelen. Dank u wel.
Naam:
Eva
Datum:
14 september 2008
Email:
evertjezeelandnet.nl
Bedankt Iris, het probleem zit hem ook in het leren er mee om te gaan.
Maar wat je zegt: er zijn alleen gelukkige momenten en dankzij dezelfde emoties heb ik die vaak.
Vooral om de kleinste dingen die velen van ons niet eens meer zien staan.
Naam:
Günter Schulz
Datum:
14 september 2008
Email:
ag.schulztiscali.nl
"... een warm gevoel van binnen en even ben ik gelukkig met mijn emoties." Daarmee geef je al aan, dat je het in je hebt, om na een poging, geluk onder een noemer te brengen, ook van jezelf te kunnen houden. Er is niets mis met 'het even in een oase van geluk binnen een tere, mooi gekleurde zeepbel te zweven'. Wanneer deze weer uiteenspat ben je even kwetsbaar als het gros van alle mensen. Daarmee geloof ook ik in het bestaan van de door Iris genoemde gelukkige momenten. Sterkte, Eva; gaarne en met respect gelezen.
Naam:
Iris
Datum:
13 september 2008
Email:
iris.aguirretigo.com.py
Met emoties moet men leren omgaan, Eva. Men moet daarbij vaak zichzelf wegcijferen. Probeer uit alles het beste te halen. Je zult zien dat je veel vooruitgang zult boeken in korte tijd. En weet één ding: geluk bestaat niet, er bestaan alleen gelukkige momenten. Carpe diem!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)