Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Ras: oplichter

(voor Anton Heyboer)

Hij ontmoette aartsengelen in zwerfkleren, Griekse godinnen met halfblote borsten in versleten tuinbroeken, lachende wijsgeren in alledaagse studentes. Maar de meesten droegen gekleurde veren onder hun potsierlijke silhouetten. Het geraaskal uit die gebekte snavels tergde hem keer op keer, een schijnheiligheid die onuitstaanbaar voortduurde in het keurige kleed van de arrogantie. Hij zag edele vorstinnnen in tandeloze oudjes, trotse leeuwen in alom geminachte armoedzaaiers, echte mensen buiten het egoïstisch gewoel. Niet de kleuren van de artistieke extase, maar de fletse tinten van boerse plebejers voerden de boventoon. Hun narcistische en tirannieke vleugels fladderden uitzinnig in het rond. Er was helaas maar een manier om hen te bedwingen: kooien die valse handel, hoogmoedswaanzin en achterlijke bemoeizucht! Vraag me niet hoe, maar hij ontspoorde, hij werd datgene wat hij eerder bestreed, vijf vrouwen en een magische kwast, die kunst smeerde als roomboter op boterhammen, snel en smakelijk, eetbaar als slagroom, in wijn gedrenkte olijven. Waanzin gaf hem de vleugels om naar Eden te vliegen als een onschuldig kind, vol vuur, vol spontane tovenarij verzonden door God, schijnbaar. Deze gek had ballen, gespierd en uitpuilend, maar criminelen ook. Hij wist zijn verf te vermengen met zijn zoete sperma, honing voor geile berinnen, toppunten, orgasme op orgasme, klaargekomen geluk in bedsteden van binnen. Ach wat, Van Gogh deed het beter, dat stak hem uiteindelijk dood als een minderwaardige pier, zijn verzamelde wijfjes ten spijt, het zwaar overschatte geklieder ook én de ware waan van ZIJN ware kunst. Mij hou je niet voor de gek, ouwe charlatan! hooguit vijf gestoorde weduwen, sexmoe en kunstblind tot op het bot.

Schrijver: Joanan Rutgers, 11 juni 2010


Geplaatst in de categorie: schilderkunst

4.0 met 2 stemmen 587



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)