Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Badscène

Ik heb natuurlijk talloze literatuurfoto's in mijn geheugen opgeslagen, want ik ben er nogal wat tegen gekomen in mijn leesgierig leventje. Heel veel foto's van literatuurmakers uit het verleden. Van Rimbaud bestaan enkele duidelijke jeugdfoto's, wat geschilderde/getekende portretten en enkele zeer onduidelijke in Jemen/Ethiopië. Die karige beeltenissen van Arthur Rimbaud hebben me toch altijd het meeste gefascineerd. Van Paul Verlaine bestaan heel wat meer portretten, ook omdat hij in Nederland op bezoek is geweest, met grote dank aan de bohème-fotograaf Willem Witsen, die de Tachtigers en de artistieke vrouwen rondom hen op sublieme wijze heeft vereeuwigd. Het fotoboek 'Ernest Hemingway Rediscovered' bekijk ik nog graag met veel genoegen. Foto's van o.a. Baudelaire, Rilke, Slauerhoff, Sylvia Plath, Ingrid Jonker, Jotie T'Hooft, Virginia Woolf, Léautaud, Marina Tsvetajeva, Amélie Nothomb en Hermann Hesse blijven me ook ontroeren. De lijst wordt wel steeds minder met de jaren, de echte vrienden blijven over, net als in het echte leven en bijna net zo veraf.

Welke foto doemt geheid uit mijn onderbewustzijn op als één van de allermooisten? Nou, daar kan ik snel op antwoorden, dat is een foto van Herman de Coninck en Kristien Hemmerechts in bad. Ik zag de foto in een of ander literair tijdschrift, het nog wel ergens tussen de vele stapels liggen en het heeft me blijvend geraakt. De liefde tussen deze literaire grootheden spat ervan af, de kinderlijke vreugde eveneens, vertederend en pretentieloos, perfect. Ik had Herman graag als literaire vriend gehad en Kristien graag voor minimaal een nachtje geleend, dat speelt mee, maar vooral mijn grote respect voor beiden. Ik zou de foto wel wandgroot in mijn huis willen hebben. Ik droom wel eens dat niet Herman, maar ik bij Kristien in bad zit te glunderen, ik weet dat Herman er geen moeite mee zou hebben, maar wat Kristien betreft weet ik dat niet goed. Ik kan natuurlijk niet tippen aan Herman's literaire grootheid en fysiek ben ik ook geen Griekse godheid meer. Ik kan maar beter de stop eruit halen en het bad laten leeglopen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 18 april 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.8 met 4 stemmen 165



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
J.de Groot
Datum:
19 april 2011
Email:
joke190411telfort.nl
Ja ik moet toegeven, wat een kennis!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)