Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

The Passion

Donderdagavond gaat het spektakel van start, maar nu zijn ze nog volop bezig met de voorbereidingen. Met Sieb van der Ploeg (De Kast) als Jezus in de hoofdrol. Ik heb de aankondiging op de televisie meerdere keren gezien, dus zal het wel een stinkende drukte worden. Een mededichter raadde mij aan om maar wat doelloos in de zon te gaan slenteren en die raad heb ik opgevolgd. Ik heb me inmiddels een coole zonnebril aangeschaft, zodat ik minder herkenbaar ben voor ongure types. Ik struinde met een energiedrankje naar de werkzaamheden, waar meerdere mensen zaten te loeren. Kinderen aten hompen ijs en zakken patat, zoveel, dat ze geen zin meer hadden. De moeders eveneens, terwijl hun vetrollen bijna over de kloostermoppen rolden. Gespierde mannen in zwarte kledij bouwden aan het decor, zware lichten werden omhooggehezen, van die wendbare. Het leek wel hoogzomer, zo warm, ze dronken en paften maar door. Ik zag overal hoogzwangere vrouwen opduiken, alsof de zon ze opgetrommeld heeft. De werklieden genoten zichtbaar van de pottenkijkers, ze gingen er extra stoer van lopen. Ik vermoedde dat het allemaal ingehuurde medewerkers van de E.O.-jongerendag waren, want ze lachten allemaal aan een stuk door. Humor voor afgestudeerde christenen. Voor een leek niet te bevatten. Het gaat natuurlijk om een verbeelding van het lijdensverhaal van Jezus Christus en Sieb gaat geheid in het Nederlands zingen, want het Fries, dat pikt het Nederland Twee Publiek niet. Jezus in onze koude kikkerlandtaal, deed Jan Rot dat ook niet al een keer? Nou niet zeuren, de bijbel is ook allang in het Nederlands vertaald, dus een zangfestijn kan er ook nog wel bij. Waarom Gouda? Jarenlang was hier ook een soort gospelfestival en dezelfde lui zullen er wel achter zitten. Ze moeten wel erg overtuigd van zichzelf zijn door het rechtstreeks op de televisie uit te zenden. Ach ja, een megadrama ook nog eens mega-overbelicht, dat moet wel harten breken. Plus landelijke supersterren, zou de Goudse Do ook meedoen als Maria Magdalena of zo? Gaan ze Sieb op den duur echt kruisigen? Ik mag hopen van wel! Hoe goed bedoeld ook, de moord op Jezus ga je niet spectaculair uitmelken en populair aan de man brengen, iedereen weet er inmiddels wel van en sinds 'Jesus Christ Superstar' hoeven we geen baanbrekende visies meer te verwachten. Ik zal wel een stipje in de massa zijn en als ik er toch van onder de indruk geraak, dan wijd ik er heus nog wel een hartenkreet aan, maar bij stilzwijgen ben ik duidelijk geweest. Lees liever de werken van Gnosis-auteurs zoals Jacob Slavenburg of boeken over de Essenen en Katharen, diverse esoterische boeken over de Ware Christus Jezus. Diepgang versus vluchtigheid.

Schrijver: Joanan Rutgers, 19 april 2011


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.0 met 4 stemmen 197



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
T. Gendraats
Datum:
21 april 2011
Het wachten is nu op de soap-opera 'Allah in de gloria', uitgevoerd op Kanaleneiland in Utrecht. Deelnemers zullen o.a. zijn: Ali B, Mohammed B en Job C. Geert zal een en ander gedogen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)