Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Snelbinders

Ik loop er al weken mee rond, het woord 'snelbinders' en nu wil ik er wel eens vanaf zijn, dus probeer ik de dwanggedachte te analyseren. Het zijn die rubberen, elastieke, vaak tweedelige vasthoudkoorden achterop een fiets, exact op het achteropzitje. Je kunt er van alles mee vastzetten, zodat je onbezorgd en met vrije handen spullen kunt vervoeren, meestal etenswaren, kranten of cadeaus. Soms rekken snelbinders teveel uit en gaan ze lubberen als vrouwen op leeftijd. Dan nog wat zonnestralen erover heen en je trekt ze zo kapot. Niet erg, want je kunt ze bij Halfords snel vervangen, snel, dat interesseert me, want dat is eigentijds, 'snel' is in, ook al was 'onthaasting' tijdelijk een loze term. 'Binden' is 'verbinden' is 'samenvoegen'. Iets snel samenbrengen is een mooi gegeven in deze moderne tijden van egoïstische, individuele, zelfoverlevende, wantrouwige, autistische, inlevingsloze, narcistische, hufterige, asociale tendensen. Het is de hoogste tijd dat wij mensen weer hand in hand willen gaan, op zijn minst, want zelfs dat lukt maar amper, terwijl zovelen naar flinke omhelzingen verlangen, na lange tijden vol eenzaamheid en troosteloosheid. Er is zoveel gebrek aan fysieke tederheid. Zovelen zijn verdrietig in hun streelloze cocons. Eenzame ogen staren naar eenzame ogen. Culturele obstakels verhinderen ons onze diepste behoeften uit te leven. Ik herinner me mijn ervaringen op Venwoude te Bilthoven, waar ik Body & Soul trainingen deed, die liefdesuitingen daar genaakten onze ondergesneeuwde, ware behoeften. Daar poogden we totaal een te worden met elkaar, mannen en vrouwen, in volle overgave. Lijnen naar Osho, perfect, want Osho is door de media onterecht gemangeld, terwijl zijn levenswijsheden nog steeds de wereld kan redden van zelfdestructieve zelfgenoegzaamheid. Emotioneel lichaamswerk is een bron van liefdevolle energie, die via vlijmscherpe oefeningen heel veel mensen zou kunnen helen, die nu in feite snel naar de verdoemenis gaan. De volgzame massa weet niet waar het ware overleven plaatsvindt. Velen zoeken naar snelle verbindingen, in een overspannen wereld waar alles verbindingen dwarsboomt, ondanks de elektronische schijnbewegingen. De informatie-verslavingen onderdrukken onze fysieke behoeften, waardoor we allemaal door een tekort aan huidstrelingen enzo in psychische armoede belanden. Psycho-somatische vereenzaming. Door de machthebbende robotmensen ontkend. Ik snap nu mijn snelbindersobsessie, we kunnen inderdaad niet snel genoeg beginnen met allerlei manieren om ons als mensen serieus met elkaar te verbinden!

Schrijver: Joanan Rutgers, 8 oktober 2011


Geplaatst in de categorie: maatschappij

3.5 met 2 stemmen 83



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)