Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Vrijheid

Tja, wat is vrijheid eigenlijk? Vrijheid, blijheid?
Sommige mensen ervaren een vakantie als vrijheid.
Dan heb je nog de feestdagen, pasen, pinksteren, kerstdagen, oud en nieuw.
Ziekteverlof kan óók door mensen een gevoel van vrijheid geven.
Of een "zogenaamde vrijheid" om met een smoes thuis te blijven.
Moeder moet werken en vader blijft thuis om op de kinderen te passen..
Wanneer voelt men zich vrij?
Misschien wordt het verward met "het bevrijd zijn" ?
Bijvoorbeeld na een bevalling voelt de moeder zich bevrijd en gelukkig.
Of na een hartoperatie kan een mens zich bevrijd voelen, omdat de kwaal weg is.

En dan heb je nog de BEVRIJDINGSDAG op 5 mei, die elk jaar gevierd wordt.
Maar hoeveel mensen voelen zich nog gevangen op die dag, door trauma's?
Men kan zich bevrijd voelen na een afkick van drugs, alcohol, medicijnen enz.
Of na een lange gevangenisstraf van 5, 10, 20 jaar, of langer?
Stel, je gaat in een winkelstraat aan de mensen vragen: "Wat betekent vrijheid voor U?"
De meesten zullen zeggen: "Vakantie, een onbewoond eiland, luchtballon enz.".
Maar als je hen vraagt: "Wanneer voelt U zich bevrijd?"....
"Bevrijd?..uh..tja..waarvan?..oja..nee..toch niet..uuh ff nadenken.....
......op 5 mei?...rare vraag trouwens...waarom wilt U dat weten, nou??"
Er is dus duidelijk een verschil tussen vrijheid en bevrijding.

Bijbels gezien, best wel interessant, is er wel degelijk een verschil tussen vrijheid en bevrijding.
In de concordantie staat niet veel over vrijheid.
Wat mij aanspreekt is uit: "Corinthiërs 3:17 waar de Geest des Heren is, is VRIJHEID".
Maar over BEVRIJDEN staat er meer, zéér interessant.
B.v. uit de Psalm 69:19: "Nader tot mijn ziel, bevrijd haar, verlos mij".
Wat mij opvalt is dat men in doodsnood of op een ziekbed zich afvraagt: "Is er dan tóch een God die bestaat?".
Ik heb een paar mensen gekend, die zich bekeerden op hun ziekbed........
..ik was ontroerd, want dat viel níet mee........
...vooral van díe mensen waar ik het niet van verwachtte.......


Maar één vraag: "Is de bijbel te eng voor U?".
Of denkt u tja...de 10 geboden zijn wel interessant, b.v. de video van Mozes, of de kruisiging van Jezus, even kippevel........
........en dan niet toegeven dat het u wat doet, omdat er méér mensen zaten te kijken?

Kijk, naar de kerk gaan, of naar een gemeente is soms teveel gevraagd.
Maar in de bijbel lezen kan iedereen, stiekum, in het park, of op een "veilige plek".
Tja, gewoon in een VRIJE omgeving........

Schrijver: Alida Booij, 25 februari 2012


Geplaatst in de categorie: religie

1.2 met 4 stemmen 113



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)