Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Een taai gewas

Ik kocht een schamele, onderkomen plant, een armzalige geranium; te midden van het assortiment dat uitgestald was op de marktkraam nam zij een bescheiden plaats in en viel zij niet op. Ik nam haar mee naar huis en kweekte haar zorgvuldig op....

Een stengel groeit aan, draagt veelbelovende knoppen en richt zich naar het licht. De knoppen zwellen aan en iedere dag wordt een stukje méér zichtbaar van het felle rood dat de plant nu siert. Eén bloempje ontluikt tenslotte; het ontvouwt zich aanvankelijk kelkvormig en waaiert later uit.
De andere knoppen zullen zich voegen bij het geheel en het completeren tot de plant ontloken en ontwaakt is in al haar glorie; een trotse, triomfantelijke geranium.

Nieuwe stengels met nieuwe knoppen zullen opschieten, nieuwe bloei zal volgen, telkens weer; toch draagt de plant haar dood mee in al haar vezels en zij zal moeten sterven; dor en lusteloos, uitgeblust zal zij ter aarde liggen. Zij zal tenslotte de weg gegaan zijn van al het aardse....

Schrijver: I. Broeckx, 14 juni 2015


Geplaatst in de categorie: planten

2.3 met 3 stemmen 72



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)