Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Op het kerkhof aan de Hoflaan

Daar, aan de Hoflaan, geeft een imposante plaquette, bevestigd aan het traliehek, met trotse letters aan: "Gemeente Tilburg, Centrale Begraafplaats Hoflaan" alsof zij, die voorgoed het leven ingewisseld hebben voor de dood, zij die voorgoed de drempel zijn overgegaan, zij die voor altijd het mysterieuze rijk achter de horizon betreden hebben, eveneens behoren tot de al dan niet gerespecteerde burgers van de stad, alsof zij onverminderd en voor altijd opgenomen zijn in hun gemeenschap en al dan niet tot stand gekomen saamhorigheid....
We wandelen langs de brede paden, die zijn als avenues of boulevards van de dood, geflankeerd door eendere asgrauwe of krijtwitte zerken met daarop de namen en de jaartallen en houden halt bij het ver gelegen graf van de dierbare ouders van mijn vriendin.
Zorgzaam dompel ik de grasgroene plastic gieter onder in een helder bassin met water tot zij tot de rand gevuld is en zorgzaam begiet ik op verzoek van mijn vriendin de armzalige plantjes voor de zerk die nog net het leven houden en plaats ik een bloempot met een maagdelijk witte, lieflijke crysant op het graf.
Mijn vriendin is blij dat er een zerk is, als weliswaar armzalig restant, als onmogelijke en uiterst ontoereikende vervanging voor het in feite onmisbare, unieke, voor het voorgoed en onherroepelijk verlorene, voor het warme, levende lichaam, voor de fonkelende ogen, voor de stem, die in alle toonaarden kon getuigen van uiteenlopende gevoelens, voor de persoonlijkheid, voor het karakter; edelmoedig en heldhaftig, of laf
"Hun strijd is gestreden" verklaart mijn vriendin

Op de dichtbeschreven bladzijden van mijn agenda geeft een cijfer dat ik symbolisch acht voor mijn vurige hoop, bezieling en verlangen, voor het intensieve, heftige kloppen van mijn hart, voor mijn geestdriftige ademtochten, een cijfer dat voor mij alles betekent, waarin heel mijn wil, heel mijn streven zijn samengebald aan, waaruit mijn hartstochtelijke wensen bestaan: het is het cijfer: "2016"

Schrijver: I.Broeckx, 26 oktober 2015


Geplaatst in de categorie: emoties

4.0 met 1 stemmen 61



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)