Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Beschaafd

Mijn oog viel vandaag op het woord "beschaving". Wat is dat toch een mooi woord. Zijn wij eigenlijk nog wel zo beschaafd? Wat is dat eigenlijk precies? Dit vond ik: ontwikkeling die iemand of een groep heeft bereikt op het gebied van kunst, techniek, wetenschap en sociale rechtvaardigheid. Beschaving zo'n mooi woord. Gisteren in de trein naar Amsterdam werd ik tot station Utrecht geconfronteerd met twee pratende mannen Onderweg naar een of andere vage cursus. Hun stemgeluid domineerde in de coupe. de toon was onprettig, ze luisterden slecht naar elkaar. Het waren eigenlijk twee monologen van eigen sores rond de klok van 7 in de ochtend. Wat kunnen twee mannen veel sores hebben in een klein half uurtje. Ik sloot mijn ogen maar en probeerde de heren Hollanders te negeren. In Utrecht aangekomen verlieten ze gelukkig de trein. Daarna pas viel mijn oog op de dame tegenover mij. Ik zat al een half uur tegenover haar en had haar nog niet echt gezien!!? Een vriendin van haar kwam naast haar zitten. Ik was blij dat het eindelijk stil was, krijgt mijn overbuurvrouw een prater naast haar. Daar gaan we weer dacht Ik, maar het tegengestelde was waar. Niet dat ze zwegen, nee, ze spraken accentloos Engels met elkaar en hun gesprek klonk als engelengezang (zo kan t ook) in het oor. Zacht, ingetogen, mooi op toon, vrolijk, werelds, respectvol. Eigenlijk zo'n beetje alles wat tot Utrecht ontbrak. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Voordat ik moest uitstappen in Amsterdam heb ik toch nog eventjes gevraagd waar beide dames vandaan kwamen. De ene kwam uit Portugal en de andere uit Italië. Jaartje of twintig. De Italiaanse begon spontaan te vertellen dat ze uit de regio lago di garda afkomstig was. Amsterdam centraal! Einde van deze treinrit. Einde van een leerzaam lesje beschaving. Geïnspireerd ben ik vervolgens Aan het werk gegaan. Het is Zo'n mooi woord beschaving. ZO mooi. Het is een woord om te onthouden, paraat te hebben. Mijn zoon van zestien zou later graag in Zuid Europa willen gaan wonen. Misschien moeten we besluiten nu al te gaan.

Schrijver: De hertog, 5 december 2015


Geplaatst in de categorie: maatschappij

3.0 met 1 stemmen 491



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
6 december 2015
Mooie zelfkritiek op de Nederlandse 'beschaving' en een prachtige ode aan de Portugese en Italiaanse jongedames, die met hun Engelstalige koorzangen jou deden verbluffen als ware sirenen en buitenlandse engelen. Ja, soms ligt de ware beschaving verder van huis dan wij denken!... Zo heb ik nog steeds de blik van een Turks, arm kind op mijn netvlies, die mij het Nirvana openbaarde!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)