Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Zwijgende stenen

Ik wist dat ik eens de reis zou gaan maken en moest gaan maken: de reis naar de wijk van de stad waarin we zo lang gewoond hadden; de reis naar het kleine arbeidershuisje dat ik nog een keer wilde zien en dat het schouwtoneel was geweest van mijn jeugd en van zoveel onvergetelijke gebeurtenissen....

De "Arriva"-bus doorkruist eerst de straten van mijn wijk en houdt halt bij het station met haar levendige drukte en rumoer: zij nadert daarna de stillere volksbuurt waarin ik opgroeide en spoedig ben ik ongeveer op mijn bestemming.

Vanaf de halte is het niet ver lopen naar de straat, de Wethouder van R.straat, die parallel loopt aan de andere straten van die buurt: de straat die nu van zoveel kleinere afmetingen lijkt te zijn als destijds; de straat waarin we hinkelden en balden, rolschaatsten, knikkerden en de zweep om de felgekleurde tol sloegen die wervelend ronddraaide op de straatstenen.

Daar is de ligusterhaag, die evenwijdig loopt aan de gevels; daar zijn de berkenbomen, daar zijn de lantaarns en daar is de voordeur van huisnummer drie; ik wil aanbellen en vragen of ik nog één keer de hal en de woonkamer mag zien, de keuken en mijn slaapkamertje, waarin ik sliep, droomde en studeerde en waarin ik als dertienjarig meisje op mijn eerste pick-up het plaatje "Sloop John B" van de Beach Boys tot vervelens toe draaide (is het echt waar dat hier al datgene is gebeurd dat nu alleen nog bestaat in mijn herinnering en waarvan alleen nog de zwart-witfoto's getuigen in het dikke album?)...

Schrijver: I.Broeckx, 21 augustus 2016


Geplaatst in de categorie: geschiedenis

3.3 met 3 stemmen 51



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)