Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

De sequentie van momenten en de rivier van het leven

Te midden van heel gewone huizen in een heel gewone straat tref je in Loon op Zand ineens een merkwaardige winkel aan. De ramen zijn half geblindeerd door lamellen maar je kunt toch zien dat zich binnen talloze serviezen bevinden, her en der verspreid over etagères, planken, kasten en vensterbanken. Het is alsof hele dorpen in de wijde omtrek voorzien moeten worden van porselein en er is dan ook een zeer uitgebreide keuze van witte, gladde, lage koppen en schotels tot hoog, bont gedecoreerd aardewerk. Botervlootjes, eierdopjes en jus- en sauskommen completeren de collectie. Sommig porselein is kennelijk bestemd voor een feestdis, want het is versierd met sierlijke, gouden randjes. De zaak ligt daar zo merkwaardig eenzaam en geïsoleerd.

Hier kocht ik de kopjes. Ze waren voor mijn moeders 80ste verjaardag en droegen een dessin van lichtgroene en oranje motieven op de glanzende ondergrond van het aardewerk

Zeven jaar later zijn de kopjes nog in mijn bezit. Moeder is de weg van alle leven gegaan. We hebben haar zilverwitte as uitgestrooid rond een oude eik op het strooiveld Crematorium.

Mijn vloed van overweldigende tranen bij de aanschaf van de kopjes behoort tot een moment in het verleden, tot een moment in de sequentie van momenten die mijn leven vormt, dat als een geïsoleerd eiland ligt in de stroom van de rivier van de tijd, naast andere momenten van vreugde, van extase, van angst......

Schrijver: I.Broeckx, 1 augustus 2017


Geplaatst in de categorie: tijd

4.0 met 1 stemmen 49



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)