Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Jaloezie?

Ze is mooi. Ronduit mooi. Voorbeeldig mooi. Er kan met de beste wil van de wereld niets anders over haar verschijning gezegd worden. Het blonde, springerige haar met de charmante pony omlijst haar klassieke gezicht met de voorname, rechte neus en de glanzend-gezonde, zachte huid als een aureool. De spijkerbroek zit haar nog perfect en omsluit haar onberispelijke figuur. Elegant leunt ze tijdens de pauze in de vergadering tegen de tafel en ze schijnt zich met haar vleierij, met haar blikken en lachjes het alleenrecht op de Heren der Schepping te willen verwerven......

Ineens maakt mijn geheugen reuzensprongen.Het is vijftig jaar terug in de tijd. Het is mijn eerste schooldag. Ik heb die morgen de juffrouw van de eerste klas, juffrouw H., gekleed in de cognackleurige trui, een hand gegeven. Nu sta ik op het schoolplein met mijn rug tegen de gelaagde muur van ons houten schoolgebouw waar de planken als de schubben van een vis overheen liggen en sla ik het woelige, wilde spel van mijn klasgenootjes gade zonder er zelf aan deel te nemen. Ik draag het bolerootje dat door mama zo ijverig en liefdevol is gehaakt, maar zal het onschuldige kledingstuk later wegmoffelen in het kastje van mijn schoolbank omdat ik wel besef hoe het mij tot een "outcast" te midden van hen zal maken, evenals mijn scheve tanden, mijn bril en mijn "bliempotkapsel" En een "outcast" ben ik vanaf de eerste schooldag, in tegenstelling tot de blonde meisjes Linda en Anne, een tweeling, die de bijzondere voorkeur geniet van de Zusters van Liefde. De zusters lijken de verschijning van de tweeling als een regelrecht wonder te beschouwen en zij mogen met de goudkleurige inkt schrijven en krijgen de mooiste handwerkmaterialen toebedeeld, terwijl voor mij de lelijke, dunne, paarse wol wordt opgediept om wanten van te breien.......

Schrijver: I,Broeckx, 23 augustus 2017


Geplaatst in de categorie: discriminatie

4.0 met 1 stemmen 156



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)