Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Achter de schermen/In de coulissen

Vanuit restaurant Carrousel aan de Oude Markt in Tilburg heeft men aan de ene kant uitzicht op Fontys Hogeschool voor de Kunsten en op de Muziekzaal met haar formidabele gewelfde dak en op de Schouwburg die haar naam draagt in donkerblauwe letters, en aan de andere kant op het portaal van de Heikese Kerk met haar roosvensters, geflankeerd door witte heiligenbeelden en men kan zijn blikken naar wens over de verschillende taferelen en toonbeelden van architectonisch design laten dwalen, als men tenminste niet geboeid is door de andere bezoekers die op deze vroege zaterdagmorgen het restaurant bevolken, als hun blikken zich niet verbaasd en ergerlijk fixeren op en vasthechten aan jouw gestalte, vooralsnog eenzaam en alleen aan het tafeltje (vermeld dient tevens te worden dat aan de Schouwburgpromenade joyeuze, wapperende vlaggen met recht aangeven dat het Winter in Tilburg is).

Gaandeweg, naarmate de morgen vordert, wordt het drukker in het restaurant en kan ik twee kennissen begroeten: een medebewoonster van mijn straat, die al vijfentwintig jaar in kennelijk isolement tegenover mij woont en die verdiept is in het inderdaad "mateloos interessante" Brabants Dagblad dat, zoals gewoonlijk, bol staat van human interest en een ex-vriend wiens echtgenote sinds twee jaar is vervallen tot een neerslachtigheid die haar kwelt als zelden voorheen.

De vrijwilligster die nu binnenkomt en die zich opgeworpen heeft mij bij te staan in mijn eenzaamheid, is plotseling opgeheven tot het niveau van volwaardige gelijkwaardigheid en volwaardige vriendschap na haar verhaal/bekentenis over de vreselijke ziekte waaraan haar zus onlangs ten prooi is gevallen, hetgeen in mijn optiek op merkwaardig toepasselijke wijze kan worden gesymboliseerd en geïllustreerd door het wandvullende kunstwerk van Karel Appel dat we later op de morgen in de Foyer van de Schouwburg gaan bezichtigen, voorstellende twee abstracte en welhaast clowneske in oranje en blauw uitgevoerde gestalten tegenover elkaar, voor mij symboliserend de gelijkwaardige uitwisseling in een relatie. En ook de muziek die op de achtergrond weerklinkt: "Keep your head up, keep your heart strong schijnt zich op toevallige wijze aan te sluiten bij het thema van onze recente conversatie in het restaurant.

Met een gezelschap dat kennelijk bestaat uit notoire theaterdieren bezichtigen we later de luxueuze en op "grootse en meeslepende wijze" ingerichte muziekzaal met haar plafondverlichting in zuurstokkleuren en de Schouwburg met de ronde zaal waarin het donkerrode pluche domineert, die merkwaardig contrasteren met de armoedige, schamele achterkamertjes, de kleedkamers en , artiestenkamers, een mijns inziens te armoedig onderkomen voor de balletdansers, acteurs en actrices die de theaters frequenteren. Een biljarttafel, een in mijn ogen uiterst merkwaardig meubelstuk dat hier geheel misplaatst schijnt, completeert het geheel en de anekdote doet zelfs de ronde dat een van de coryfeeën van het Nederlands cabaret zijn publiek liet wachten om zijn biljartpartijtje af te maken.
Ook de coulissen van de schouwburgzaal, die overigens vele herinneringen oproepen aan mijn jeugd en schooljaren en die zo imposant leken toen ik twaalf was, maken nu ik zestig ben geen indruk meer......

Schrijver: I.Broeckx, 3 september 2017


Geplaatst in de categorie: woonoord

4.0 met 1 stemmen 976



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)