Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Bitcoins en zilver

In de jaren zeventig van de vorige eeuw hebben de schatrijke Texaanse gebroeders Hunt de zilvermarkt gemanipuleerd in de verwachting daar veel geld mee te verdienen. Op zeker moment hadden ze bijna de helft van de wereldvoorraad aan zilver in hun bezit en de prijs steeg in 1980 tot ruim het vijfentwintigvoudige van de prijs in 1973. De verwachting was dat hij nog verder zou stijgen tot het dubbele daarvan. Fout gedacht, gelukkig. Het aanbod steeg enorm doordat zilvermijnen hun capaciteit gingen uitbreiden en mensen in vooral India hun bezit aan zilver verkochten. De zilvermarkt kelderde en de gebroeders Hunt verloren miljarden. Meer zelfs dan dan ze bezaten.

Zoiets is ook met bitcoins aan de hand. Men koopt op in de gedachte dat de prijs zal stijgen tot ongekende hoogte. Men beseft natuurlijk ook wel dat een moment komt waarop de zeepbel knapt. Geeft niks, want de gokkers denken dat zij slim genoeg zijn om op tijd uit de markt te stappen. Voor een deel is dat ook zo, maar de meerderheid zal te laat zijn. Eigen schuld, dikke bult!

Schrijver: Jacob van Schaijk, 1 november 2017


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.2 met 4 stemmen 69



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)