Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Mijn hart huilt

Op 4 mei huilt mijn hart voor alle landen waar nog oorlog is. Voor alle mensen die nog in onvrijheid leven. Voor alle mensen die in het verleden en in het heden vervolgd werden en worden als gevolg van hun afkomst, huidskleur of religie. Op 4 mei huilt mijn hart voor mijn ouders en al hun generatiegenoten die de verschrikkingen van de tweede wereldoorlog hebben meegemaakt. En voor mijn vader die, eerst blij dat de oorlog hier eindelijk voorbij was, als dienstplichtig kanonnenvoer de oorlog overzee werd ingestuurd, met de smoes dat hij daar de 'orde en vrede' zou gaan bewaren, en met trauma's terugkwam vele malen erger dan alles wat hij hier in zijn jonge jaren al had meegemaakt. Een beslissing van onze regering die generatielange gevolgen heeft voor alle betrokkenen. En dat geldt nog steeds voor alle militairen die naar 'vredesmissies' worden uitgezonden. De trauma's waarmee velen terugkomen, hun verdere leven met zich meedragend, aan volgende generaties overdragend, zijn net zo schrijnend als het enorme leed van de nabestaanden van hen die helemaal niet meer terugkeren. Het leed van iedere oorlog, waar dan ook, trekt diepe sporen van bloed door vele generaties van iedereen die erbij betrokken is. Daarom moeten we blijven gedenken. Aan alle leed en onrecht iedereen aangedaan, waar ook ter wereld, door wie ook ter wereld.

(Ook als reactie geschreven onder de dagcolumn over 4 mei van Hanneke van Almelo.)

Schrijver: Gabriëla Mommers, 4 mei 2018


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.8 met 5 stemmen 120



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Niké
Datum:
6 mei 2018
Uit het hart gegrepen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)