Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten over religie

Goede Vrijdag

In het feeërieke, placide parochiekerkje met de grijswitte zuilen schreed op Goede Vrijdag de gemartelde Christusfiguur onder het kruis voort naar het altaar en het uitzinnige tafereel joeg mij veel angst aan....

Op school hadden we met paarse en gele kleurpotloden de plaatjes ingekleurd die bij deze gebeurtenis hoorden en nu konden we getuige zijn van het schouwspel in ons kleine kerkje. Altijd had ik zulke taferelen verschrikkelijk gevonden en hadden deze tot mijn spookachtige, morbide en satanische fantasie gesproken, zoals ook het beeld van de gekruisigde man bij de Abdij van Koningshoeven als we daaraan voorbijfietsten; mijn goede ouders en ik en tot op de dag van vandaag siert het witte kruisbeeld mijn slaapkamer; een artefact, een erfstuk dat wellicht het leed en de demonische, satanische kwellingen symboliseert waaraan mijn arme ouders gedurende hun getormenteerde levens onderworpen zijn geweest....

Schrijver: I.Broeckx
15 september 2021


Geplaatst in de categorie: religie

5.0 met 1 stemmen 65



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)