Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

De tovertafel

Een "tovertafel" is een "instrument" dan wel een "stukje speelgoed" dat dementerenden en verstandelijk beperkten behulpzaam kan zijn en waar zij veel plezier aan kunnen beleven. Lichtvlekken en voorstellingen worden geprojecteerd en dansen op een tafel en de "patiënt" probeert ze als het ware met de handen te "betrappen".

Philippe is al twintig jaar de trouwe compagnon in de inrichting van mijn krankzinnige broer. Gewoonlijk zit hij als het ware in stille, meditatieve mijmeringen en overpeinzingen verzonken in zijn leunstoel in de kale gemeenschappelijke huiskamer. Soms echter speelt hij het spel met de tovertafel. Met zijn handen betast hij dan de tafel vóór hem en de bonte, kleurrijke vlekken en probeert hij het licht en de afbeeldingen als het ware te "vangen"

Maar eens ook gooide Philippe het bord door de kamer. Nadat vele verpleegkundigen al hun opwachting hadden gemaakt en weer waren vertrokken was de nieuwe verpleegster gearriveerd.
Philippe had zijn tomeloze woede over de vermeende "desertie" niet meer kunnen beheersen.....

Schrijver: I.Broeckx
7 december 2021


Geplaatst in de categorie: individu

5.0 met 1 stemmen 62



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)