Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Bij de voormalige Sociëteit "De Nieuwe Koninklijke Harmonie" te Tilburg

Hier dansten wij eens in een ver, vergeten jaar en hier is nu de chique zaal van "De Harmonie"; ik bevind me in de Tilburgse Stationsstraat in het pand op huisnummer zesentwintig, dat gesitueerd is naast het kantoorpand op huisnummer vierentwintig waar mijn dierbare, maar zeer betreurde en betreurenswaardige vader zijn door de uiterste rampspoed getekende en verwoeste dagen doorbracht. Glazen, elegante kroonluchters, als gedecoreerd met parels hangen neer vanaf het hoge plafond en het meubilair is ook alleszins de moeite waard.
Een gecapitonneerd donkerrood bankstel in een uithoek biedt wellicht rust aan sommigen en het "bekroont" en siert de zaal. De jonge ober is zelfs bereid me papier te verschaffen voor de onderhavige aantekeningen. Mijn vriend arriveert om 14.00 uur. De flessen drank met mij onbekende etiketten en inhoud bevinden zich keurig op een rij achter de toonbank. In vroeger tijd was hier een "herensociëteit". Rode, lange gordijnen schermen een onbekende, mysterieuze ruimte af en houden deze verborgen voor de argeloze gasten. Ik heb door de ramen uitzicht op een hooggelegen erker van een pand waarin ik eens, lang geleden, mijn desastreuze en tot mislukking leidende kantoorwerkzaamheden volvoerde....

Met mijn vriend betreed ik tenslotte nog de tuin achter het pand en onder de milde en weldadige hemel van mei zitten we zij aan zij op een bank.....

Schrijver: I.Broeckx
14 mei 2022


Geplaatst in de categorie: ouderen

5.0 met 1 stemmen 76



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)