Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Nogmaals een stadswandeling.

Onze stad kent tienduizenden inwoners en tienduizenden woningen met hun voordeuren. Tot geen van hen heb ik toegang. Veertien van hen zijn komen opdagen voor de stadswandeling van vandaag. Waar ik ooit liep in diepgaande wanhoop en vertwijfeling loop ik nu blijmoedig.

Zomerrozen in diverse tinten sieren nu de gevels en de binnenstad opent zich voor onze blikken. Daar was eens de kerk van de Noordhoek, daar de kerk van Sint Anna en die woningen in de Dionysiusstraat en de Missionarisstraat waren de studentenhuizen waarin ik mijn kompanen bezocht. Onvermoed bevindt zich een fraaie tuin achter een gevel die we bezichtigen.

Op het kerkhof aan de Bredaseweg bevinden zich rechte paden, nu natgeregend, tussen de niet zelden pompeuze en barokke grafmonumenten en een hiervan draagt de naam "Marietje Kessels"; de naam van het onschuldige kind, eens wreed vermoord in de Noordhoekse Kerk. Haar stenen gestalte omstrengelt een donkergrijs kruis.

Mijn Tilburg, mijn dierbare Tilburg, mijn geboortestad, bleef me nog trouw....

Schrijver: I.Broeckx
30 mei 2022


Geplaatst in de categorie: woonoord

3.5 met 2 stemmen 80



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)