Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Bij de nieuwe brug

De Tilburgse Havendijk strekt zich, door velen onvermoed, uit in het zuiden van de stad, vlakbij de nieuwe brug die het zwarte water van de Piushaven overspant en die voert naar de wijk van mijn jeugd. Onze Piushaven wordt omringd door cafés en eetgelegenheden, door bosschages en bomen, maar ook door nieuwbouw. Op merkwaardige wijze misplaatst in een buurt, in een wijk die uitmunt door de grootst mogelijke en meest denkbare verloedering, bevindt zich ook de "Vincent-Shop" in de nabijheid van het water. Men kan hier zelfs het werk van August Strindberg en van Robert Louis Stevenson aanschaffen, beiden wereldberoemd, maar ook hier verkrijgbaar.

Aan de overkant van het stille, zwarte water strekken zich de straten van mijn jeugd uit; de straten waarin ik speelde met mijn vriendinnetjes; waar ik kaatste met de bontgekleurde ballen tegen de grauwe bakstenen muren. En daar was ook eens het lage, houten gebouw van mijn school; daar waren de gymzaal en de kleine kerk met van binnen de grijswitte, Romaanse pilaren.

Schrijver: I.Broeckx, 12 maart 2023


Geplaatst in de categorie: woonoord

3.0 met 1 stemmen 44



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)