Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De Hoofddoek

Soms kunnen mensen zaken zo goed onder woorden brengen.
Ik heb daar bewondering voor.
Vooral als men iets schrijft waar ik mezelf helemaal in kan vinden.
Wat ik zo mooi vind van mensen is hun duidelijke verhaal en dat je daardoor soms heel anders tegen zaken aan kunt kijken.
Ik zal u een voorbeeld geven.

Een aantal jaren geleden zag ik een heel klein meisje met een hoofddoek lopen bij een school.
Ik kreeg neigingen om die hoofddoek van het meisje haar hoofd te rukken, zo erg vond ik het.
Dit was erg zielig voor het kind vond ik en dit hoorde niet in Nederland.
Mijn mening van toen kwam ineens bij me op door een verhaal dat ik hoorde op t.v.
Ineens ben ik wat genuanceerder over hoofddoeken gaan denken.

Op Nederland 3 waren mensen aan het woord, die afkomstig waren uit andere culturen.
Zo was er een Egyptisch vrouw, die altijd erg modern was en met een Nederlandse man ging trouwen.
Ze kwam hier te wonen, maar had veel moeite met de vrije manier van leven in Nederland.
Ze begon een hoofddoek te dragen, iets wat ze eigenlijk niet gewend was.
Het was voor haar een soort bescherming: een veilig muurtje tegen al die vrijheden in Nederland.
Ze had een lieve man die haar gevoel accepteerde.
Toch duurde het 5 jaar voor ze hem af durfde te doen; inmiddels is ze gewend aan de Nederlandse samenleving en maakt zij daar volop deel van uit.
Zij kon zo goed haar gevoel onder woorden brengen, dat het mij tot nadenken heeft gestemd.
Nu ik deze vrouw zo hoorde vertellen, bedacht ik me dat er een verhaal achter elk mens zit.
Ik wil meer begrip hebben voor andere culturen en zeker als die mensen aantonen zich te willen aanpassen aan onze samenleving.
Zowel onder moslims als onder de gristelijken zit ”goed volk”.
Het leuke van mezelf vind ik, dat ik ontdek dat ik ook hier het één en ander leer.
Zoals we vroeger bijvoorbeeld zeiden: mohammedanen en nu moslims,
zo kunnen we in plaats van christelijken nu gristelijken zeggen.
Misschien kan ik deze wijziging wel ergens voorstellen.

Schrijver: Eva Mensch, 25 juli 2006


Geplaatst in de categorie: maatschappij

2.5 met 4 stemmen 479



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)