Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De rib van Adam

Ik lees me toch een leuk verhaaltje op deze site.
Ineens vallen er allerlei stukjes van de puzzel op zijn plaats.
Zo heb ik bijvoorbeeld nooit bedacht waar het spreekwoord “een rib uit je lijf” vandaan komt.
Nu weet ik het eindelijk en ik maar denken dat het gewoon een uitdrukking is.
Zo van: “Arm mens het kost je wel heel veel”.
Het is dus het verhaal van Adam en Eva dat ten grondslag ligt aan dit gezegde.
Erg grappig vind ik dat en weer heb ik iets geleerd.
Als kind was ik eigenlijk ook niet zo goed in staat een link te leggen van het één naar het ander.
Ik geloofde letterlijk alles en dacht niet na.
Een juf op de lagere school tekende eens een zwaluw op het bord, een soort duif met een V-vorm in zijn staart.
Mijn broer en ik waren niet lang daarna aan het fietsen in een landelijk gebied met allemaal van die houten telefoonpalen. “Kijk” zei mijn broer op een gegeven moment; “er zitten allemaal zwaluwen op de leidingen”.
Ik bleef turen maar zag ze echt niet en vroeg verbaasd; “waar dan”?
Ik had namelijk grote vogels verwacht en geen kleine donkere vogeltjes.
Zo was me ook ooit verteld dat cola van getrokken schoenzolen kwam.
Wat dat dan precies inhield wist ik niet, wel dat het heel erg vies en ongezond moest wezen.
Later heb ik wel begrepen dat dit dan ook zo was, want ze zetten toch schroeven in de cola om te ontroesten of zoiets?
Wat naïef kun je als kind zijn en wat naïef dat je er na al die vele jaren nog achterkomt dat een rib uit je lijf echt zo'n kostbare zaak schijnt geweest te zijn.
Iets van heel vroeger en dat het nog een speciale betekenis had ook.
Ga maar eens na, een hele rib, wat kost dat wel.
Als die Adam geen rib had kunnen missen dan waren er geen vrouwen geweest.
Dan zou er wel meer logisch denken zijn geweest en er zou minder gepraat worden.
Maar dan zou de mensheid ook zijn uitgestorven.
Dus zo erg kostbaar was die prijs dus nu ook weer niet.
De prijs van 1 rib om de gehele mensheid te redden is toch niet kostbaar.
Bovendien zijn vrouwen best handig, niet alleen is het voortbestaan van de mensheid er door verkregen, maar ze kunnen zeer onderhoudend zijn.
Zonder deze rib was Adam het kleine speelse jongetje gebleven dat niet zo goed voor zich zelf kon zorgen.
Nu wordt dat probleem door het hebben van een vrouw wel even opgelost toch?

Alhoewel? Tegenwoordig moeten ze ineens alles zelf kunnen hè, en dan die vrouwen die denken hetzelfde als een man te kunnen zijn.
Zou hier soms de uitdrukking 'van hetzelfde laken een pak' vandaan komen?
Wel een warboel hoor...

Schrijver: Eva Mensch, 30 juli 2006


Geplaatst in de categorie: humor

2.0 met 3 stemmen 628



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)