Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Knieën!!!

Toen militaire dienstplicht nog bestond, werd ook ik opgeroepen voor de keuring.
Militaire dienst. Daar had ik zin in. Lekker toeren in zo’n grote legertruck. Dat leek mij wel wat.

Op dus naar de kazerne. Een gezellige boel. Jongens van een jaar of achttien. Allemaal met een héle grote mond. Sommigen (zoals ik) van nature. Anderen van de zenuwen.
Daar stonden we. In lange rijen. Alleen nog een onderbroek aan. Het ging tenslotte om een keuring. De keuringsarts keek ècht overal. Daarover geen details.
Bij iedereen werd bloed geprikt. Hier vond de eerste schifting plaats. Grote kerels, groter dan ik, zakten ineen bij het zien van de scherpe naald. Daar win je geen oorlog mee.
Daarna een ogentest. Een houten pollepel voor een oog. Letters lezen. Dat ging niet goed. Reden voor afkeuring? Van de oogarts géén opmerking.
Vervolgens een sporttest. Longinhoud, bloeddruk, tien diepe kniebuigingen en gewichtsbepaling. Van de sportarts géén opmerking.
Als laatste naar een hoge militair. Fanatiek gezicht. Typische legersnor.
Hij vroeg wat ik wilde worden in het leger. Ik antwoordde melig: ”Generaal!!!”
De fanatieke legersnor reageerde geagiteerd met: ”Ben je gek?”
Mijn reactie was: ”Oh, ik wist niet dat dat moest.”
”Eruit jij”, schreeuwde de hoge militair. Ik kon onmiddellijk vertrekken. Het leger heeft geen gevoel voor humor.
Na enkele weken ontving ik een uitnodiging voor herkeuring. De reden? Onbekend.
Ik dacht mijn ogen!!!.
Met schoongewassen ogen richting militair hospitaal.
”Doet u de broek maar uit”, sprak de herkeuringsarts. Oh nee hè. Ik had alleen de ogen gewassen.
Er werden röntgenfoto’s gemaakt van beide knieën. Bezorgd vroeg men of ik daar lang hinder van ondervond.
Ik wilde wel in dienst, maar natuurlijk niet met ”alle geweld”. Daarom knikte ik bevestigend en zei dat dat de reden was waarom ik gestopt was met sporten. Een verzinsel!!!
Al jaren deed en doe ik aan allerlei sporten. Voetbal, hockey, honkbal, tennis, badminton etc.

Het leger geen last van mij en ik… (inmiddels 57 jaar): ”Nog steeds geen last van het leger èn mijn knieën.”

Schrijver: RiesWink
Inzender: RiesWink - Heino (Overijssel), 9 januari 2007


Geplaatst in de categorie: humor

4.5 met 4 stemmen 538



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Wichert
Datum:
17 januari 2007
Email:

Het leger ten voeten uit! Helaas kon ik niet zo'n truc bedenken!
Ben natuurlijk wel een flinke kerel geworden!!!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)