Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

REPETEERCADEAU!!!

Een rare gewoonte. Maar wel typisch voor mijn aangetrouwde familie. Voornamelijk Brabanders.
Gezellige mensen. Vooral mijn vrouw. Altijd in voor een feestje en een drankje. Niks mis mee.

Maar… als het gaat om cadeautjes bij een verjaardag, dan heeft men een òngezellige afwijking.
Zoals zo vaak, weet de jarige zelden een cadeau te bedenken. "Doe maar geld" wordt er meestal gezegd. Lekker gemakkelijk.
Dus is er een verjaardag te vieren, dan wordt er altijd wat geld van eigenaar gewisseld.
De feestganger komt binnen en zegt: "Proficiat." De jarige denkt dat 'ie een hand krijgt, maar dat is niet echt zo. Een gebalde (gevulde) vuist wordt dan geleegd in de openliggende hand van het feestvarken. Er wordt niet naar het "cadeau" gekeken. Er wordt ook nauwelijks bedankt. Iedereen weet toch al wat het is: GELD. Een tot een klein vierkant gevouwen bankbiljet. Oorspronkelijk 10 gulden. Tegenwoordig 10 euro. Het is niet veel, maar dáár gaat het ook niet om.
Dat geld verdwijnt dan in een broekzak òf decolleté. Afhankelijk van het geslacht van de jarige.
Daarna geeft men zich over aan datgene waarvoor men eigenlijk komt. Drank en hapjes. Kortom: "Gezelligheid."
De jarige doet daar uiteraard dapper aan mee. Het is tenslotte zijn of haar verjaardagsfeest.
Het gekregen geld wordt niet gebruikt om een of ander cadeau te kopen. Nee, dat geld wordt in een lade gelegd en bewaard tot een volgende verjaardag.
Als je dus erg goed oplet, dan zie je dat je na verloop van tijd het zelfde bankbiljet weer in de hand gedrukt krijgt. Het "cadeau" is dus eigenlijk een repeteercadeau en gaat de hele familie rond.

In Brabant probeert men niet creatief te zijn om alsnog met iets leuks op de proppen te komen. Nee, daar houdt men van gemak en vindt men gezelligheid het allerbelangrijkst.

Schrijver: RiesWink
Inzender: RiesWink - Heino (Overijssel), 9 januari 2007


Geplaatst in de categorie: humor

2.0 met 4 stemmen 387



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Wichert
Datum:
17 januari 2007
Email:
Leuk en herkenbaar!
deden wij vroeger ook! met 5 gulden!
maar zijn inmiddels een aantal jaren geleden 'bekeerd'!!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)