Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Onder NUL, een raparatiedrama. Deel 1: TIK

Onze diepvriekast is stuk.
Een kleine ramp.
Het begon op zaterdagavond een paar weken terug.
WK Schaatsen op TV, de ontknoping van de 10 km is aanstaande.
Plotseling een onheilspellend gebrom dat vanuit de berging zelfs boven het zelfgenoegzame geloei van Mart Smeets uitkomt.
Mart, uitsmijter van de seniorensoos, wiens ijdelheid met elk nieuw pochetje nog weerzinwekkender vormen weet aan te nemen.
Na het brommen begint het geklik..harde droge tikken op onregelmatige momenten.
Op verzoek van mijn vrouw ga ik - niet gehinderd door enige kennis van zaken- op onderzoek uit.
Je bent nu eenmaal man en dan DOE je wat.
Op mijn knieeen naast de diepvriezer, wachtend op de tik.
2 minuten, 4, 6 minuten geen tik.
Terug in de kamer, Sven is gestart.
TIK..!
Ik besluit het niet meer te horen, maar de liefste hoort het wel.
Dus terug naar de berging.
Hoofd tussen het witgoed en het stopcontact.
Sven rijdt een rondje 29.6. Dit wordt een historisch wereldrecord.
"Hoor je al wat ?"
"Nog niet"
" Wat zeg je..?"
Krakend kom ik overeind en steek mijn hoofd de gang in.
"NOG NIKS.. $$&&##"..!!
TIK..
"WAAR..!? "
"Ik dacht het stopcontact"
"Dat kan niet, stopcontacten tikken niet"

Deur van de berging dicht, we proberen de rest van de avond even geen vriezer meer te hebben.

"We krijgen toch geen kortsluiting he.."?, vraagt ze me vlak voor we onverricht terzake gaan slapen.
"Welnee", brom ik met mijn electricienstem.
"Als er wat gebeurt vliegt de stop eruit.."
"Oh", zegt ze
..TIK..

Zondagochtend half 5. Ik droom van langsrazende brandweerauto's die zich met gillende sirene naar een uitslaand vuur spoeden;...ons huis natuurlijk.
Een doordingend signaal scheurt door de nacht.
Langzaam stijg ik op naar een wankel bewustzijn.
De Vriezer..De TIK..!
Ik vlieg uit bed. In het duister van de berging flikkert het rode controlelampje van de diepvriezer, begeleid door een piep die zo door AEG uit een Bondfilm kan zijn gesampled ( als de atoombom nog 8 seconden van detonatie is verwijderd en James met een schroevendraaier in de ene en een babe in de andere hand de spanning er nog even inhoudt).
Ik druk op de "Stop waarschuwingstoets", zoals de gebruiksaanwijzing aangeeft ..geen effect.
Er branden nu 3 lampjes, groen oranje en rood ..het signaal loeit.. dan maar in een ruk de stekker eruit..
Buiten het soppende geluid waarmee mijn sloffen zich losmaken van de tegelvloer en een laatste TIK is het stil..
Wie weet helpt ontdooien. Maar ho 's even, het is nog niet eens licht..!
Geen oog meer dicht..
Voor zevenen - zelfs een uur te vroeg voor Vroege Vogels, waarvan ik me alleen nog Letty Kosterman als presentator kan herinneren, loop ik heen en weer met pannen heet water om de
arctische ijsafzetting te lijf te gaan.
Om 12.00 uur is het karwei geklaard. Vriezer is ijsvrij, bakken schoon, alle inhoud gesorteerd. Nooit meer die chaos, waarbij ik de Magnums van de kipfilets los moet trekken en de slibtongetjes moet ontdoen van losse slagroomsoesjes. Nee, een nieuw schrift en een nieuwe orde ; vlees bij vlees, vis bij vis, snacks bij snacks..
Zonder structuur wordt het niks met dit leven. We hebben een modelvriezer, de netste van de straat..
EN een die het straks weer DOET..!
Ik vertrouw op het schoonmaak effect; de auto lijkt ook altijd lekkerder te starten als hij net uit de wasstraat komt.
Inmiddels heb ik voor een keer ook eens 'n gebruiksaanwijzing helemaal doorgelezen.
Bij het hoofdstuk : "geluiden die het apparaat maakt.":
KLIKKEN: de compressor wordt gestart
ZOEMEN : de compressor slaat aan..
Daar staat ie te glimmen, de Artctic, klaar voor gebruik.,
Stekker erin, knop om..
TIK.........
.....................
"Lukt het ..? "Klinkt het vanuit de slaapkamer..



(morgen deel 2)

Schrijver: Trawant, 26 maart 2007


Geplaatst in de categorie: humor

2.5 met 2 stemmen 391



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)