Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

HEKEL EN DE KERST LOOS HEID

"Ik heb echt geen zin in kerst, hoor!' , kraakt Hekel helder van achter een kop erwtensoep.
"Nou, nou... , rustig an! ", schraapt een Amsterdamse aan het zelfde tafeltje in de nu wat stille buurtkroeg in Oost.
"Dat eeuwige gevreet en dat goed houden van sferen", schokt Hekel verder.
"Enne ...en.. dan daarbuiten...al die honger... dorst...oorlog....."
"Ho, ho... , hou het effe gezellig hier...", kneist ze verder "...waar jij nou over zit te seiken...dat gebeurt al eeuwen hoor!"
Ze schuift bonkig, met een ietwat zuur gezicht haar stoel meer naar de tafel.
"Ja, ja ", slikt Hekel verder, "En dan die schijnheilige geloofs- uitdruk-kingen'
‘Ik heb er niks mee!"
De Amsterdamse buigt haar hoofd wat naar beneden en vangt met een strenge oog opslag, de blik van Hekel.
"Heb jij dan een oplossing hoe we die donkere dagen wat kunnen doorbreken?", scherpt ze knipogend verder.
En nog voordat Hekel zijn gedachten enigszins kan ordenen, pakt ze hem beet, loopt naar de oude juke-box, kiest een nummer en zwieren ze weldra een tijd op Brel over de soms krakende houten vloer.
Inmiddels is de buurtkroeg meer gevuld en zingt de rondborstige barvrouw met rode koontjes luidkeels mee.
Als de Amsterdamse en Hekel weer wat verhit achter de erwtensoep zitten, is Hekel zijn eerdere gedachten kwijt en schreeuwt hij olijk:
"Geef de hele zaak een rondje!"
Het blijft , vanaf dat Brel de Kroeg-ruimte vulde- behaaglijk warm van binnen.

Schrijver: Isis Nedloni, 16 november 2007


Geplaatst in de categorie: overig

2.3 met 3 stemmen 129



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)