Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Geboorte van Jezus

Lucas, Hoofdstuk 2

[1] In die dagen vaardigde keizer Augustus een decreet uit dat de hele wereld zich moest laten registreren.
[2] Deze eerste registratie vond plaats toen Quirinius gouverneur van Syrië was.
[3] Allen gingen op weg om zich te laten inschrijven, ieder in zijn eigen stad.
[4] Zo ook Jozef; hij ging van de stad Nazaret in Galilea naar Judea, naar de stad van David, Betlehem genaamd, omdat hij uit het huis van David stamde,
[5] om zich te laten inschrijven, samen met Maria, zijn verloofde, die zwanger was.
[6] Terwijl ze daar waren kwam voor haar de tijd dat ze moest bevallen,
[7] en ze baarde een zoon, haar eerstgeborene; ze wikkelde Hem in doeken en legde Hem in een voerbak, omdat er geen plaats voor hen was in het gastenverblijf.
[8] Er waren daar in de buurt herders, die in het veld overnachtten om de wacht te houden bij hun kudde.
[9] Opeens stond er een engel van de Heer bij hen en de heerlijkheid van de Heer omstraalde hen. Ze schrokken hevig.
[10] Maar de engel zei: ‘Schrik niet, want ik heb een goede boodschap voor u, een grote vreugde voor het hele volk.
[11] Vandaag is in de stad van David uw redder geboren; Hij is de Messias, de Heer.
[12] Dit is het teken voor u: u zult een kind vinden dat in doeken is gewikkeld en in een voerbak ligt.’
[13] Plotseling was er bij de engel een heel leger uit de hemel; ze loofden God met de woorden:
[14] ‘Glorie aan God in de hoogste hemel, en op aarde vrede onder de mensen in wie Hij een welgevallen heeft.’
[15] Toen de engelen weer van hen waren weggegaan naar de hemel, zeiden de herders tegen elkaar: ‘Kom, we gaan naar Betlehem om te zien wat er is gebeurd en ons door de Heer is bekendgemaakt.’
[16] Haastig gingen ze erheen en vonden Maria en Jozef, en het kind dat in de voerbak lag.
[17] Toen ze het zagen, maakten ze bekend wat hun over dit kind was gezegd.
[18] Allen die het hoorden stonden verbaasd over wat hun door de herders werd gezegd.
[19] Maria bewaarde dit alles in haar hart en dacht erover na.
[20] De herders keerden terug. Zij verheerlijkten en loofden God om alles wat zij hadden gehoord en gezien; het kwam overeen met wat hun was gezegd.

Schrijver: Lucas
Inzender: Redactie nederlands.nl, 25 december 2007


Geplaatst in de categorie: kerstmis

2.0 met 15 stemmen 1.508



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)