Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

KOUD

Daar zit ze dan bij haar zoon in huis, omdat hij moest werken en er toch iemand in zijn huis moest zijn voor die dag.
Er zouden kunststof kozijnen geplaatst gaan worden en iemand moest die mensen binnen laten.

De avond ervoor arriveert ze op de lokatie maar toen ze samen de keuken binnen liepen roken ze iets vreemds.
Een nare gaslucht en daar voelt een mens zich niet prettig bij.
Eerst keken ze op gasmeter en die liep heel langzaam, terwijl er niets aan gas werd verbruikt op dat moment.
Met zeepsop werden de leidingen gecontroleerd en ja hoor...het lek werd gevonden! De gaskraan werd meteen dichtgedraaid.

De verwarming deed het nu niet en het zou minstens -15 graden worden.
Die nacht werden er veel dekens op de bedden gedaan.
Er was geen verwarming en geen warm water, gekookt worden kon al evenmin.
Helaas, dus niet even warm worden onder een hete douche.

Ach wat geeft het, alles zal reg kom zei Paul Krüger ooit.
Alhoewel deze uitspraak volgens sommigen van J.H. Brand was, de president destijds van de vrijstaat in Zuid Afrika.

De volgende morgen werd een reparateur gebeld om het gaslek te dichten en werden de heren die de kunststof kozijnen zouden plaatsen binnen gelaten.
Alles ging eraan, al het raamwerk werd verwijderd en de ijskou werd van buiten naar binnen gehaald.
Het leek nu wel een doorvries- in plaats van een doorzonwoning.
Om zich te beschermen tegen de koude deed ze haar winterjas aan, handschoenen, haarband en capuchon, drie dubbele sokken, een extra panty en dan de dag maar zien door te komen.
Eigenlijk zag ze er als een eskimo-vrouwtje uit.

Een geluk bij een ongeluk van dat gaslek was, dat ze toch al zonder verwarming met grote gaten in het huis zat.
De monteur was er vrij snel en het lek werd gedicht.
Nog mooier was het, dat om diezelfde tijd de ramen er weer snel voor zaten.
De centrale verwarming kon weer aan.

Wel voelde ze zich die ochtend erg begaan met de daklozen.

Schrijver: Eva Mensch, 8 januari 2009


Geplaatst in de categorie: jaargetijden

2.3 met 3 stemmen 801



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)