Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

IJSSIE KRAKEN

Ja hoor, het was gisteren goed raak!
Ik was voor de derde keer ijssie aan het kraken, want ja, na enkele weken terug 2 kleine toertochten te hebben gereden, wil je toch graag nog een kans. Het ging zo gaaf! Altijd als ik ijssie kraak hou ik me ergens aan vast voor als het mis mocht gaan.

Maar gisteren zou ik voor een buurmeisje van 13 even uitproberen of het ging. Bij onze moestuin leek het niet gevaarlijk.
Ik pakte een dikke boomstam vast. Er op staan ging goed!
Maar was het ijs wel stevig genoeg?
Ik sprong een paar keer op en neer. Water golfde langs de zijkant.
Ik had vandaag toch een vader met zijn twee kinderen zin schaatsen op een sloot tussen Gouda en Bergambacht.
En met de laatste sprong ging het vreselijk mis!
Wie kon ook vermoeden dat de hele boomstam van 2 meter af zou breken!
De wilg was blijkbaar door en door vermolmd!
Ik viel achterover dwars door het ijs en hapte naar adem van de kou.
Mijn benen lagen nog op het ijs en mijn jas werd door de zwaarte naar beneden getrokken met mij er nog in.
Ik probeerde naar de kant te komen alwaar mijn buurmeisje op skeelers stond met verschrikte ogen!

Gelukkig was mijn man ook meegegaan om wat takken te lossen op de moestuin en geschrokken van het gekraak en de klap snelde hij toe.
Hij stak zijn hand uit en ik kon er nauwelijks bij. Ik dacht echt dat ik onder het ijs zou verdwijnen! Maar met veel moeite lukte het zijn hand te pakken en hij had een zware hijs aan mij met natte jas en volgelopen laarzen.
Wat was ik blij weer op de kant te staan. Daar kon ik erom lachen.
Hij vond het achteraf net een slapstick en Sandra, mijn buurmeisje lag ook dubbel.
In de auto werd een stuk zeil neergelegd waar ik op mocht zitten en met de kachel op heet tuften we naar huis!
Alles in de wasmachine; suede laarzen, suede jas met teddy.
Want alles stonk naar die vieze sloot. Douchen en schone kleren. Op blote voeten ging ik de trap af, stapte daar in de natte plek waar ik binnen kwam, gleed uit en ja hoor, met een knal op m'n stuitje op de onderste traptree!
Oef, dat deed pijn!

Maar ik laat me niet zo snel kennen. Wil mijn buurmeisje niet teleurstellen die haar skeelers al aan had, dus daar gingen we weer met de werkbus naar de moestuin. Daar was een pas geteerd stuk weg, dus dat zou lekker rijden, dachten we. Mijn man kon eindelijk zijn takken lossen.
En ik was blij dat ik niet meer op zo'n blauw stuitje hoefde te zitten!
Maar dat was ijskoud, een oostelijke, russische wind!
En de wieltjes van de skeelers; ze kwamen niet vooruit!
Na dat schaatsen leek het wel of er kauwgom aan zat!
Nou, na twee rondjes hadden we het wel bekeken, dus weer naar huis en aan de warme chocolademelk met slagroom!

Schrijver: Melinda Bouwman, 2 februari 2009


Geplaatst in de categorie: overig

4.0 met 2 stemmen 237



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)