Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

vogels in soorten

Elke dag komt er een paar keer een kleine bezoeker op mijn raam tikken.
Je zou verwachten dat het een roodborstje zou zijn, als men denkt aan het beroemde liedje “Roodborstje tikt tegen het raam tik tik tik”.
Maar nee, het is een pimpelmeesje.
Ik beschouw hem tegenwoordig als mijn vriendje.
Als ik de deur op een kiertje zet, zit hij me aan te kijken en vliegt niet weg.
Wel als ik de deur helemaal open doe.
Ik heb mijn hersens gepijnigd om er achter te komen waarom hij zo graag bij mij naar binnen schijnt te willen komen.
Ik ben er achter…..

Ik woon drie hoog op de bovenste verdieping en ik heb een plat dak.
Omdat ik verwacht dat het hier erg warm gaat worden in de zomer heb ik zonwerende folie op mijn raam geplakt.
Ik heb nu door dat dat pimpelmeesje zichzelf vaag in de ruit ziet en denkt dat hier nog een pimpelmeesje huist.
Hoe teleurstellend voor hem.
Heel even….heel even heb ik overwogen om het folie er af te halen.
Maar nee, ik laat hem alleen niet te lang tegen het raam tikken, iets wat hij inmiddels zelf ook al door heeft.
Na een paar keer geeft hij het al op om het wel een paar keer te herhalen op de dag.

Dit kleintje is niet de enige verrassing die ik hier aan vogels heb.
Op het dak huist er een grotere vogel die hoge harde fluitgeluiden maakt.
Ik was verbaasd en bekeek hem.
Het leek een kruising tussen een ekster en een meeuw.
Zo erg ernaast zat ik eigenlijk niet met dat "meeuwgevoel".
Het blijkt namelijk een waddenvogel te zijn.
Erg vreemd als je zover van het wad woont.
Maar goed, hij broedt dus bij mij op het platte dak en blijkt een scholekster te zijn.
Met zijn rode kraaloogjes was hij mij aan het aanstaren en ik heb hem wel verteld dat ik zijn bezoek héél apart vond.

Ik weet niet of hij me verstaan heeft, maar het blijft heel bijzonder om hier te mogen wonen.

Schrijver: Eva Mensch, 16 mei 2009


Geplaatst in de categorie: dieren

3.6 met 18 stemmen 1.103



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)