Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

zomaar 33 mannen

Erg spannend werd het.
Men had nog niet zo lang geleden gezegd dat het pas met Kerst zou zijn dat de bevrijding kwam.
Bevrijding van wat?
Het was haast niet voor te stellen dat er 33 mannen op 700 meter in de grond verstopt waren.
Toch was het zo en toen bleek dat de 33 mannen nog in leven waren en bereikt zouden kunnen worden, werd iedereen erg enthousiast.
De hele wereldpers dook op het verhaal en wilde present zijn bij de gebeurtenissen.

Ik zelf…? Ik kon het nauwelijks geloven dat de mannen daar diep onder de grond in het bijna pikkedonker zouden kunnen verdragen dat ze daar opgesloten waren en met geen mogelijkheid naar buiten konden komen.
Ik denk echt dat ik zelf gillend gek zou worden.
Deze mannen lachten toen ze voor het eerst aan een naar beneden gelaten camera hun gezicht konden vertonen.
Ze werden ineens de familie van iedereen.
Er was geen mens die niet wenste dat er spoedig een einde kwam aan hun opsluiting diep onder de grond.
Ik vond ze zo ontzettend dapper, geweldig; voor deze mensen kon je niets anders dan de grootste bewondering hebben.
Ik keek naar het live verslag van hun redding, want men had ze tenslotte toch kunnen bereiken en wel eerder dan verwacht.
Het was zo ontroerend, hun laatste reis naar de vrijheid in een smalle koker die door de geboorde tunnel naar boven werd gehaald.
Dat alleen al was een hachelijke zaak.
Wie kon het idee verdragen om 700 meter in een smal boorgat in een smalle capsule naar boven te worden getrokken?
Het was een heel bijzonder gebeuren toen de capsule, eenmaal boven de grond, werd geopend en de eerste geredde man naar buiten kwam.
Mensen konden niet anders doen dan huilen van opluchting dat er eindelijk een begin gemaakt was met de redding van deze dappere mannen.
Ze hadden ondanks hun ellende het geluk gehad dat er een goede voorman onder hen was, één die zich opwierp als leider en ze al die dagen met opdrachten bezig hield en de moed er inhield.
Deze man was diepte bewonderen.

Schrijver: Eva Mensch, 13 oktober 2010


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.0 met 5 stemmen 372



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
rustige
Datum:
19 oktober 2010
Email:
hajecasema.nl
diepte bewonderen, prachtig gevonden.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)