Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

OLIFANT EN MUIS 29: Badolie

Korte inhoud van het voorafgaande
Olifant en Muis begonnen vol hoop maar hun relatie wordt steeds slechter. Ze zijn inmiddels in therapie bij het Paard.

Olifant was klaar met zijn bad. Hij stond op, zette een voorpoot op de rand van de kuip en pakte de handdoek die hij van te voren klaar had gehangen. Zorgvuldig droogde hij zijn poot af. Vervolgens zwaaide de andere voorpoot over de badrand heen op de grond en wreef hem droog, waarna hij de achtergebleven voorpoot naast de andere zette. Tenslotte deed hij hetzelfde met de achterpoten. Alles stond in dienst van het droog houden van de vloer. De enkele spatjes die er toch nog op de vloer waren gevallen deed hij op met een doekje. Pas daarna liet hij het bad leeglopen en spoelde de achtergebleven haren en de badolie weg. Tenslotte begon hij de naden van de tegels achter het bad, die vochtig waren geworden, droog te wrijven. Als laatste kwam de badkraan aan de beurt en de douchekop. Muis had hem uitgelegd dat deze handelingen nodig waren omdat het water dat achterblijft in de naden en op de kraan kalkaanslag met zich meebrengt.
Het ritueel was volgens Olifant volkomen overbodig, maar in het kader van het wederzijds geven en nemen had hij besloten het nauwgezet te doen. Nadat hij zich had geschoren verwijderde hij de vlekjes op de spiegel, zette de radiator op vier omdat Muis van een warme badkamer hield, deed de afzuiger aan en sloot de deur achter zich.
Toen hij bovenkwam was Muis aan de koffie.
‘Hoeveel badolie heb je vandaag gebruikt,’ vroeg Muis, ‘Ik had gisteren een barstende hoofdpijn nadat jij in bad geweest was.’
‘Begin je daar nou alweer over,’ zei Olifant geïrriteerd, ‘ik ben aan het experimenteren met de hoeveelheid. Ik heb heus wel naar je geluisterd. Vandaag heb ik minder genomen. Ik kijk wat me bevalt.’
‘Kan het je niks schelen dat ik er last van heb?’
‘Misschien moet ik dan maar op een andere tijd in bad gaan.’
‘Je windt je weer op hè?’
‘Ja behoorlijk, maar ik moet nu naar de dokter.’
Kwaad liep hij de deur uit.
Muis hield niet van de geur van de badolie. Zij zelf deed altijd maar een paar druppeltjes in het water en die hoeveelheid had ze hem ook aanbevolen, maar op de bijsluiter bij de olie stond één á twee dopjes. Dat had hij als uitgangspunt genomen. Nu was hij aan het experimenteren met hoeveelheden. Hij had de hoeveelheid al teruggebracht tot minder dan één dopje. Die hoofdpijn vertrouwde hij maar half. Zou Muis echt zo’n last hebben van die lucht dat ze er hoofdpijn van kreeg?
Altijd kwamen ze in dit soort conflicten terecht. Olifant nam zich voor er volgende keer bij het Paard over te praten.
Toen hij terugkwam van de dokter was Muis de wasmachine aan het aanzetten.
‘En wat heeft de dokter gezegd,’ vroeg Muis.
‘Ik heb verteld dat ik al vettte zalf gebruik, maar dat jij mij nu op het idee van badolie had gebracht. Ze vond dat een prima idee, maar raadde me aan om ook wat minder in bad te gaan.’
‘Ja,’ zei Muis, ‘daar heeft ze gelijk in. Ik wou trouwens nog even praten over wat vanmorgen gebeurde.’
‘Dat had ik ook al bedacht,’ zei Olifant.
Ze praatten er over maar kregen opnieuw ruzie.

Schrijver: melvijn, 22 december 2010


Geplaatst in de categorie: partner

5.0 met 2 stemmen 299



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)