Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Engelse drop

Bram werkt al jaren bij de politie als rechercheur en tot zijn grote genoegen, hij moest eerst wel wat wennen aan de groffe taal van sommige collega's, maar hij begrijpt dat dat ter compensatie is van de ernstige dingen, die ze vaak meemaken, ze kunnen moeilijk allemaal ook nog eens in therapie bij een psychiater, al zou dat voor sommigen niet verkeerd zijn. In zijn vak is het een gevaar om door de snelheid en de tijdsdruk overspannen te raken, gekoppeld aan slechte voeding, een patatje hier, een patatje daar, is het niet gemakkelijk om in topconditie te blijven, maar hij rooit het tot nu toe. Sinds enkele maanden heeft hij een leuke vriendin ontmoet, Linda, die in een slijterij werkt. Het is meer een weekendrelatie en zelfs dan nog zien ze mekaar soms amper. Linda is volslank met de juiste maten van boven en onderen. Ze hebben elkaar in Maastricht ontmoet, in een discotheek. Het klikte meteen al op de dansvloer, ze gingen allebei direct over tot een spectaculaire paringsdans, alsof ze tot een Afrikaanse oerstam behoorden. Na de nodige tequila nam hij haar mee naar zijn woning in Gulpen en sindsdien gaat alles naar wens. Zaterdag's wast hij vol trots zijn rode BMW, terwijl hij de auto insopt kreunt hij voor de grap: 'Hmmm, lekker hé, Linda, dit is nog maar het voorspel!'. Hij is bovenop een belangrijke zaak gezet, in Valkenburg zijn enkele brute moorden gepleegd op een priester-student, een taxi-chauffeur en een pompstationhouder. Hij werkt nauw samen met het team van politie Valkenburg en er is een groot vermoeden dat het om een en dezelfde moordenaar gaat. De drie slachtoffers werden op dezelfde wijze vermoord, een steek in de halsslagader en een pistoolschot in het hart. Bram piekert er wat over af, hij krijgt er migraine van, wat hij weer verdoofd met zijn whiskyvoorraad. Hij verwacht Linda zo rond het avondeten en hij heeft al een tafel besteld in een Mexicaans restaurant in Heerlen, een goeie, want hij at er vaak met enkele collega's. Politiemannen zijn niet zulke kokers, ze hebben het al druk genoeg en dan is het uit eten gaan voor de hand liggend, ook om aangenaam de werksores achter zich te laten. Linda komt de oprit oprijden, ze heeft een grappige Lelijke Eend, beschilderd met bloemen, die zeldzaam zijn vandaag de dag. Ze kussen elkaar hartstochtelijk en ze strelen elkaar open en bloot op intieme plekken, niemand die hen ziet, want hij woont vrijstaand. Met zijn frisgewassen BMW rijden ze naar het restaurant in Heerlen. Linda ziet er wat gespannen uit en ze maakt zenuwticbewegingen met haar hoofd. 'Gaat het wel met je?', vraagt hij. 'O, jawel hoor, ik heb alleen erg hard gewerkt vandaag, alcohol is big business weet je wel! o, trouwens, voordat ik het vergeet, deze cognac is voor jou!' 'Nou, Linda, voor ons zul je bedoelen!' Ze steken allebei een Lucky Strike op en even later zitten ze gezellig Mexicaans te eten met een glas tequila erbij, citroen en zout. Ineens wordt Bram opgebeld, het is alarm in Valkenburg, een vierde slachtoffer, deze keer een bejaarde hartpatiënt, op dezelfde manier gelyncht. Hij moet met spoed komen opdraven, dus zet hij Linda af bij zijn huis. Terwijl hij naar Valkenburg rijdt ziet hij dat Linda een zak Engelse drop heeft verloren tijdens het uitstappen, ze liggen overal op de autovloer. Hij trapt ze achteloos bij elkaar. Eenmaal op het bureau is de paniek tot monstrueuze hoogte gestegen, deze seriemoordenaar moet gegrepen worden! Met twee andere collega's rijdt hij naar de plek des onheils in het parkje rondom het bejaardentehuis. De man ligt er nog. Hij speurt naar een spoor, tuurt, ziet dan opeens een geel gevalletje liggen met een zwarte kern. 'Wat een rare kogel!', denkt hij. Het blijkt een Engels dropje te zijn, zo onschuldig als wat. 'Wat? Engelse drop? Linda? Nee, kom zeg, nu niet doordraaien, Bram, dat is puur toeval!', denkt hij. Toch checkt hij later of ze een strafblad heeft en inderdaad, dat heeft ze, geweldpleging, meineed en diefstal. Hij ziet ook dat ze getippeld heeft, met een zwaar incestverleden als oorsprong daarvan, geestelijk vermoord door de kille vader. Killfather! Hij weet dat die vader van haar in een bejaardentehuis zit en dat ze geen contact meer met hem wenst. 'Had je dan zo'n rotjeugd?', vroeg hij haar. 'Erger dan dat!', antwoordde ze. 'Ja, er kan een heleboel misgaan in de kindertijd!', reageerde hij. 'Misgaan, kapotgaan, doodgaan, zul je bedoelen!', zij ze kwaad. Hij rijdt als een gek terug naar Gulpen. Haar Eend staat er nog. Eenmaal binnen begint hij haar naam te schreeuwen. Geen antwoord. Hij schreeuwt nog een paar keer, terwijl hij de kamers doorzoekt. Op de trap naar zolder staat een halve fles cognac met een briefje ernaast. 'Voor jou! Je zult het nodig hebben! Veel liefs van mij! Linda'. Op zolder heeft zij zich opgehangen, Bram is veel te laat om haar nog te kunnen redden. Hoewel hij nog geen zestig is, hebben ze hem met vervroegd pensioen gestuurd. Geheid uit piëteit. De deur naar de zolder heeft hij dichtgetimmerd.

Schrijver: Joanan Rutgers, 27 april 2011


Geplaatst in de categorie: misdaad

4.0 met 2 stemmen 117



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
kees niesse
Datum:
30 april 2011
Email:
c.h.niessekpnplanet.nl
Weer een mooi verhaal dat een boek zou kunnen worden. Je geeft een juiste beschrijving hoe rechercheurs kunnen worden door de spanningen, maar wat Bram meemaakt is helemaal verschrikkelijk. Zijn vriendin Linda blijkt de moorden te hebben gepleegd, terwijl hij de opdracht had de dader te zoeken. Tot overmaat van ramp bleek het zijn vriendin te zijn geweest, die zich door ophanging van het leven had beroofd. Een klein dropje gaf hem de sleutel tot de oplossing van de misdaad.
Graag gelezen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)