Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Verdeel en heers.

De woningbouw nam mijn klachten niet serieus, wilde geen uittreksel sturen met de storingsmeldingen. De monteurs behandelden me met kleinerende overmacht: 'een kachel gaat nu eenmaal stuk, ja, ook drie keer op een dag, rustig maar mevrouwtje, hoe vaker de kachel stuk gaat, hoe dichter wij bij het probleem komen, het is een proces, begrijpt u; u belt ons maar als er iets is, wij staan voor u klaar!'

Inmiddels kon ik ze - bij wijze van spreken – allemaal wel schieten daar! Sta maar klaar! Helemaal zát meldde ik ten leste de SP mijn probleem. En zo werd Superman ingezet. Die pakte geheel naar zijn aard stevig door, schoof Welbions voor míjn kar en na een hoop gekonkel van hun kant, standhouden van Superman en gebeden van mijn kant, kwam - na vijf jaren extreem geklungel - de nieuwe kachel er.

De beide installatiemonteurs stelden zich netjes voor en namen een radio mee. Vriendelijk vroeg ik of die uit kon omdat ik schrijf. De oudere monteur mompelde: 'Nou, dat moet dan maar.' Wat later stond hij op zolder hard en vals te zingen. Ze fluisterden onder elkaar en lachten. Ze bonkten en stompten er lustig op los en er viel er een met een smak van de vlizotrap. Ik deed alsof ik niks opmerkte. Afgaande op het lawaai stelde ik gerust vast dat beiden nog leefden om de schade te betalen en ik verwonderde me over mijn concentratie bij het afschrijven van 'De engel des lichts'.

Er moest een nieuwe thermostaat worden aangezet en ik vroeg hoe die werkte, want er staan geen cijfers op. Ik kan er niet op zien hoe warm het is in de kamer. De monteur deed dit vluchtig en stopte me een montagehandleiding toe.

'Heeft u het water bijgevuld?', vroeg ik toen ze vertrokken.
Ja dat hadden ze en ik zei: 'Mooi, dan ben ik er voor een jaar weer vanaf.'
'Nee, dat moet u vaker doen en u moet de wijzer in de gaten houden.'
'Oh, andere monteurs zeiden altijd dat het een keer per jaar moet.'
'Als hij lek is, moet het vaker.'
'Als hij lek is moet ie mijns inziens gerepareerd worden?'
Hij ontkende: 'Bij een lek vaker water bijvullen.'

De eerste monteur stond dezelfde middag al weer op de stoep: de kachel bleef namelijk branden terwijl de thermostaat op 10 stond. Hij klom op zolder. Weer beneden zei hij: "Nu hebt u weer warm water."

Warm water?
Hij heeft de waterhuishouding op zolder gerepareerd?
Warm water komt van beneden uit de boiler!

Als de wiederweerga sprintte hij weer naar zolder om een knopje om te zetten. Ik heb hem om de bon gevraagd. Dit vraag ik voortaan omdat ik bewijsstukken nodig heb van de storingen. En het zou ook zeer goed zijn om de namen van de monteurs te noteren, hopend dat het niet nodig zou zijn. Want ze sturen telkens weer een andere monteur die niet weet wat de vorige heeft gedaan. Dat heet het moderne samenwerken, want al die monteurs zijn één. Ja, als waren zij één lichaam, geheiligd in de naam van Het Bedrijf. Net als in het Koninkrijk van G'd.

Maar geen koninkrijk voor ons, want om 18.30 uur voelde het aan als waren wij ter helle gevaren. Ja, als door een wonder was de kachel geheel uit zichzelf loeihard gaan branden. En ik weer bellen naar Welbions, doorverbonden met Geas. Men vertelde dat ik de stekker eruit moest trekken en er werd een afspraak gemaakt voor de volgende ochtend.

Superman zei: ‘Het lijkt wel alsof er een vloek ligt op die kachel van jou.’
Serieus vroeg ik: ‘Waarom zou er volgens jou een vloek liggen op mijn kachel?’

Deel 2 morgen.

Schrijver: Qieneke Elzenhout, 1 mei 2011


Geplaatst in de categorie: maatschappij

4.5 met 4 stemmen 93



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)