Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Ontspoord

Tim West is een Engelsman, die in de jaren negentig van de vorige eeuw naar Amsterdam verhuisde. Hij had in Londen op een kunstacademie gezeten, waar hij prima resultaten boekte. Zijn werk had in diverse ateliers gepronkt en meestal verkocht hij iets van driekwart van zijn schilderijen, vooral de vrouwelijke naakten deden het zeer goed. Over de inhoud van zijn portemonnaie hoefde hij zich nooit druk te maken. Meestal schilderde hij overdag in zijn eigen atelier, een oude garage, at Chinees of Mexicaans en ging 's nachts de bloemetjes buiten zetten in discotheken, bars en nachtclubs. 'Wie champagne kan betalen, moet zichzelf niet verlagen!', was zijn motto. Hij had lang golvend haar en een sierlijke snor. In zijn nek zat een tatoeage van een geitekop. Pure profocatie. In een chic café kwam hij Angela Miereneter tegen, hij was gelijk in de zevende hemel en zij eveneens. Ze bleven maar champagne drinken, totdat ze samen in Tim's riante designbed belandden. Zoveel vurige passie hadden zelfs Romeo en Julia niet gehad. Toen Angela naar Amsterdam terugkeerde, had hij haar huilend uitgezwaaid. 'Daar gaat mijn Hollandse kunstenaresje!', dacht hij, 'ik lijk wel gek dat ik op dit vervloekte eiland achterblijf!'. Een week later arriveerde hij bij de woning van Angela, die helemaal door het dolle ging, toen ze hem ongeschoren voor zich zag staan in haar eigen omgeving. Ze sprong bij hem omhoog en ze klemde haar sexy benen rondom zijn taille. De buurtbewoners herinneren zich hun tongzoen nog goed, het leek wel een halve dag te duren, alleen al bij de aanblik om dronken van te worden. Zoveel pure passie van die twee pure kunstenaars! Nu, in 2011, hebben ze beiden een gedeeld atelier, waar ze succesvolle schilderijen maken, internationale exposities vallen hen ten deel en de euro's stromen maar binnen als een vloedgolf. Tim is wat dikker geworden vanwege zijn overmatig alcoholgebruik en Angela wat slonziger, omdat ze zo af en toe de heroïnespuit gebruikt om inspiratie op te wekken. Haar borsten zijn er minder opgewekt van geworden, ingezakte puddingen geworden, maar Tim deert het niks, hij is nog steeds supergeil op haar en zij op hem, ondanks zijn Michelinbanden en de vreemde blik in zijn ogen. Ze hebben bijna in alle restaurants van Amsterdam gedineerd en ze zijn bevriend met de top uit de kunstenaarswereld, waaronder zich ook vele schrijvers en musici bevinden. Aan de ene kant werkte Tim zichzelf omhoog, maar aan de andere kant ging hij als vanzelf kopje-onder. Hij rookte al vanaf zijn komst in Amsterdam vele joints per dag en dat werd er zeker niet minder op. Naarmate de roem steeg, steeg ook zijn verlangen en behoefte aan beneveling. Op een dag werd hij van het ene in het andere moment een drugsdealer met een illegaal wapen op zak. Hij hield dat verborgen voor Angela, al vroeg zij zich wel af waarom hij opeens zoveel diamanten voor haar kon kopen, zelfs een hele ketting met die glimmers. 'Werk je niet te hard, Timmie?', vroeg ze, 'je ziet zo bleek de laatste tijd!'. 'Ik doe het allemaal voor jou, queen of sex, my dearest Angela!'. Maar op een dag ging het desastreus mis met Tim, hij had een grote lading hasj gestolen van een zeer gevaarlijke hasjdealer, in een dronken bui of zo, maar hij wist dat hij moest onderduiken, zoals ooit de Joden voor de Duitsers, Angela begrijpt er niets van, wat is er in godsnaam aan de hand? 'Je bent toch geen crimineel?!', zegt ze. 'Helaas, schat, dat ben ik deels wel!', zegt hij met sneltreinvaartbonkend hart. 'Zie je dit wapen? Dat alleen kan me nog redden!', zegt hij met bezweet voorhoofd. 'Je moet elders onderdak gaan zoeken en zo snel mogelijk, want ze weten me te vinden!', waarschuwt hij haar. Angela vertrekt na een lange omhelzing vol tranen. Hij verschanst zich in de woonkamer. Diep in de nacht naderen enkele schimmen zijn schuilplaats, er volgt een hevig schietgevecht, waarbij hij twee schimmen overhoop schiet, maar de drie andere schimmen raken hem ongenadig. Angela heeft de duurste fles champagne, die ze kon vinden op zijn doodkist leeggegoten. Zijn schilderijen stegen natuurlijk in waarde, wat bijna aanstootgevend is en zeker mensonwaardig, want dat had g.v.d. andersom gemoeten. Angela zou later een internationale, gevierde kunstenares worden, vele malen groter dan Tim, maar ze bleef iedere week een bos bloemen brengen bij de grootste liefde van haar leven.

Schrijver: Joanan Rutgers, 1 mei 2011


Geplaatst in de categorie: rampen

2.0 met 1 stemmen 109



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
kees niesse
Datum:
7 mei 2011
Email:
c.h.niessekpnplanet.nl
Een door mij graag gelezen verhaal van een ontmoeting tussen twee kunstenaars, die verliefd op elkaar werden en succes hadden met schilderijen op de internationale markt. Helaas gingen het met hem door drugsgebruik bergafwaarts en werd door criminelen doodgeschoten. Zij was ook niet vies van de heroïne, maar kreeg toch internationale succes als kunstenares en legde elke week een bos bloemen op zijn graf.
Graag gelezen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)