Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Katja

Één der grootste vragen uit de moderne astronomie luidt: ‘Wie was Katja?’
Prof. dr. Thomas Klopfer heeft die vraag nooit beantwoord voor hij stierf. Katja was niet één van zijn dochters, dat wist iedereen, die heetten Susanna, Winnifred en Nippoletta. Naar Susanna had hij de middelste planeet van het Gamma equulei stelsel genoemd, Winnifred was een klein onbeduidend satellietje van Io waarvan de meest recente onderzoekingen hadden aangetoond dat het alleen maar een stuk ruimteschroot was. Hannah Klopfer, zijn vrouw, was vereeuwigd als de derde ring van Uranus. Nu was dus eigenlijk Nippoletta aan de beurt geweest: maar het werd Katja. Aangezien Thomas Klopfer een laboratoriumbaby was, kon Katja ook niet zijn moeder of zijn zusje zijn. ‘Wie is Katja?’ was dan ook één der meest bediscussieerde vragen op het sterrenkundig congres van Saturnus.
Nog geen twee weken na de ontdekking van Katja liet Hannah Klopfer zich van haar man scheiden en ging samen met Susanna en Winnifred terug naar haar ouders op Venus. Nippoletta, verbazend genoeg, bleef bij haar vader...
Een week later werd Klopfer dood aangetroffen in zijn badkuip, waar hij verdronken was terwijl hij onder het genot van een glas wijn de drukproeven had gecorrigeerd van zijn nieuwste artikel voor het tijdschrift ‘What’s that flying up there in the sky?’. Nippoletta erfde zijn volledige bezit, wat, na aftrek van de alimentatie voor Hannah, niet veel was. In een interview kort na het overlijden van haar vader beweerde ze geen flauw idee te hebben wie Katja was.
Op het congres van Saturnus had Fritz Klammeraffe, de assistent van Klopfer, rondgefluisterd dat Katja de doodgeboren dochter van Nippoletta zou zijn, de kleindochter van Klopfer dus. Niemand wist wie de vader was, maar Fritz Klammeraffe sloot niet uit dat hijzelf eventueel misschien wel eens... Maar later had men hem grinnikend op het toilet aangetroffen terwijl hij wat sterrenstof opsnoof...
Wie Katja ook mocht zijn, alle astronomen waren het erover eens dat ze één van de allermooiste kometen was die ooit aan de sterrenhemel hadden gestaan. Haar staart werd geschat op een lengte van 17,56 lichtminuten en was van een zo zeldzame kleur dat daaraan een hele sessie op het congres gewijd werd. Met als conclusie dat men alleen met de juiste combinatie aan pillen de kleuren op hun juiste waarde kon schatten...
Naar wie Katja benoemd was bleef onbekend...


Zie ook: http://www.pimdeklerk-schrijfsels.eu

Schrijver: Pim de Klerk, 24 juli 2011


Geplaatst in de categorie: heelal

4.0 met 1 stemmen 116



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)