Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Weer is het Kerstavond

Ok, vanavond is het weer zover. Dan herdenken we in de kerk dat Jezus geboren werd. Dan zullen wij met ons koor De Westenwind allerlei ontroerende kerstliedjes zingen en hopen dat er ooit eens vrede op Planeet Aarde komt. Gelooft u er nog in? Ik heb er moeite mee. Ben ik dan zo’n negatieve mens? Nee, alleen realistisch. Elke dag worden wij overspoeld met steeds meer bedrog, zinloos geweld en andere kommer en kwel. Nu roept iedereen in mijn omgeving al een hele tijd dat ik mijn oren niet mag laten hangen, dus vecht ik gestaag door. Toch is 2012 een rot jaar voor mij geweest. Het telde zelfs voor twee jaar tegelijk. Kerst herinnert mij vooral aan droevige voorvallen uit het verleden. Het heeft daardoor een stuk charme verloren. Wanneer ik een kerstverhaal schrijf dan probeer ik er altijd iets romantisch en liefdevols van te maken. Iets puurs en eerlijks, zoals de sfeer destijds in de stal te Bethlehem geweest moet zijn. Die zuiverheid mis ik op Aarde. Wie ooit mishandeld werd in de Kerstnacht die weet hoe gemeen sommige mensen kunnen zijn ondanks hun masker. Voor die gekwetste mensen zijn kerstlichtjes meer een soort stille getuigen van al het onrecht op Aarde. Ik brand dus liever een waxinelichtje in mijn zoutlamp en ik kijk liever naar een bos rozen op tafel. Bij mij zie je met Kerst meer alternatieve spullen in huis. Een roodgouden glazen kerstboompje van amper 10cm tussen twee stenen engeltjes. Alle gekregen kerstkaartjes verspreid over het hele wandmeubel. Een heleboel nog te lezen boeken door het hele huis als vervanging voor personen die niet meer komen. Beter Kerst in m ’n eentje, met een goed boek van Paulo Coelho, dan met iemand die geen echte vriend is. De goede vrienden niet te na gesproken natuurlijk, die zijn er ook en bij sommige van hen zal ik op bezoek gaan of samen gezellige dingen doen. Het leven gaat gewoon door, of het nu Kerst is of niet. Sneeuw zit er volgens de weerman niet in, veel wind wel. Hopelijk waait die mijn hoofd schoon, zodat ik Kerst alsnog blij van zin tegemoet kan zien.


Zie ook: http://laurinevandepitte.wordpress.com

Schrijver: Laurine Vandepitte, 24 december 2012


Geplaatst in de categorie: actualiteit

2.6 met 14 stemmen 396



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Laurine Vandepitte
Datum:
25 december 2012
Dank je wel voor je begripvolle woorden Han. Idd, altijd blijven geloven in God's goedheid!
Naam:
Han Mesie
Datum:
25 december 2012
Email:
hmessielive.nl
Zo is het Laurinne, als je naar de wereld kijkt kun je wel heel moeilijk met een tevreden gevoel kerstmis vieren. Mochten wij als enkelingen maar meer uitstralen en de kerstgedachte zo verspreiden tussen de mensheid.
Ondanks alles moeten we toch in Hierboven blijven geloven en aan Gods hand door het moeizame leven gaan.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)