start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (129)
adel (13)
afscheid (115)
algemeen (329)
bedankt (25)
biologie (13)
dieren (237)
discriminatie (38)
drank (48)
economie (22)
eenzaamheid (178)
emoties (167)
erotiek (68)
ex-liefde (63)
familie (107)
feest (38)
film (3)
filosofie (136)
fotografie (6)
geboorte (23)
geld (32)
geschiedenis (28)
geweld (45)
haiku (4)
heelal (38)
hobby (28)
humor (376)
huwelijk (40)
idool (42)
individu (59)
internet (29)
jaargetijden (53)
kerstmis (77)
kinderen (170)
koningshuis (21)
kunst (48)
landschap (15)
lichaam (38)
liefde (256)
literatuur (351)
maatschappij (151)
mannen (34)
milieu (12)
misdaad (118)
moederdag (11)
moraal (97)
muziek (40)
natuur (90)
oorlog (107)
ouderen (16)
ouders (37)
overig (128)
overlijden (75)
partner (55)
pesten (28)
planten (13)
politiek (50)
psychologie (105)
rampen (55)
reizen (132)
religie (143)
schilderkunst (20)
school (61)
sinterklaas (17)
sms (5)
songtekst (1)
spijt (26)
sport (80)
sterkte (2)
taal (42)
tijd (54)
toneel (10)
vaderdag (1)
vakantie (83)
valentijn (4)
verdriet (86)
verhuizen (13)
verjaardag (17)
verkeer (39)
voedsel (45)
vriendschap (82)
vrijheid (59)
vrouwen (87)
welzijn (52)
wereld (35)
werk (94)
wetenschap (18)
woede (60)
woonoord (86)
ziekte (147)

tabblad: verhalen

< vorige | alles | volgende >

verhaal (nr. 5746):

De Sprong - Het vervolg

Eind vorig jaar en begin dit jaar, is op deze site een begin gemaakt met de publicatie van het verhaal van Liselore. Vervolgens nam de schrijfster tijd om offline verder te schrijven. Er zijn nu nieuwe delen klaar die geplaatst kunnen worden. Gezien de eerdere reacties, kan het belangrijk zijn om te weten door wie en voor wie het verhaal van Liselore geschreven is, alvorens verder te lezen.

Wie het verhaal heeft geschreven.

Het verhaal van Liselore is geschreven vanuit het 'Innerlijke Kind' van de schrijfster.
Het 'Innerlijke Kind' is een concept uit de psychologie van Carl Gustav Jung, die het 'Kind' zag als een archetype, een universeel symbool uit het collectieve onderbewustzijn, dat heling en genezing brengt. In Jung-verwante therapieën wordt het 'Innerlijke Kind' gezien als het 'Authentieke Zelf'. Door contact te maken met ons 'Innerlijke Kind', kunnen we onze authenticiteit in de meest pure vorm ervaren.

Niet voor kinderen, maar wel door een 'kind' geschreven.

Hoewel de lezer in eerste instantie het idee kan hebben dat men een kinderverhaal leest, door het taalgebruik, de sprookjesachtige sfeer, en de in eerste instantie beschreven kinderjaren van Liselore, is het verhaal niet voor kinderen geschreven. Daarvoor zijn een aantal onderwerpen te volwassen van aard. Dit speelt met name vanaf het moment dat Liselore op achttienjarige leeftijd het ouderlijke huis verlaat om te gaan studeren.

Voor wie het verhaal geschreven is.

Het verhaal is in eerste instantie geschreven voor de schrijfster zelf, om haar 'Innerlijke Kind' een stem te geven over zaken die in het leven van een kind, een meisje, een vrouw, kunnen spelen. Om te beschrijven hoe het voelt als je het 'Innerlijke Kind' bent van dat kind, dat meisje, die vrouw.

Of het geschikt is om als boek uit te geven, zoals sommige lezers in reacties optimistisch schreven, dat valt te bezien. Het boek valt niet in de gebruikelijke boekengenres, en het is de vraag welke kring van lezers het verhaal aan zal spreken.

Als de schrijfster zelf een lezersgroep zou moeten duiden, dan is het een verhaal voor volwassenen die geïnteresseerd zijn in de gevoelsmatige, fantasierijke belevingswereld van het 'Innerlijke Kind'. Een verhaal voor lezers met een interesse voor collectieve archetypen en de onbewuste symboliek in onze psyche.

Het 'Innerlijke Kind' heeft altijd een verhaal, voor wie het horen wil. Ze heeft altijd een boodschap, voor wie ernaar luisteren wil. Misschien heeft ze wel een boodschap voor het 'Innerlijke Kind' in jou.

Online en offline schrijven.

De schrijfster merkte dat het online schrijven, waarbij ieder deel van het verhaal werd ingezonden als het klaar was, het schrijfproces in eerste instantie stimuleerde, maar op een zeker moment ditzelfde proces juist blokkeerde. Het 'Innerlijke Kind' had stilte en ruimte nodig om ongestoord haar verhaal verder te kunnen vertellen.

Fictie en non-fictie.

Het mag duidelijk zijn dat het om een fantasieverhaal gaat. Voor zover (auto)biografische elementen een rol spelen, zijn deze als inspiratie voor het verhaal gebruikt, en enkel gebaseerd op fragmentarische herinneringen van de schrijfster of van anderen, vertaald in de fantasievolle belevingswereld van het 'Innerlijke Kind'. Hieruit is een fictief verhaal ontstaan, zonder de intentie om de werkelijkheid of waarheid van een situatie of gebeurtenis weer te geven. Alle namen in het verhaal van personen en plaatsen zijn fictief, voortkomend uit de fantasiewereld van het 'Innerlijke Kind' van de schrijfster.

Hieronder volgt een korte samenvatting van het verhaal zoals het tot nu toe op deze site gepubliceerd is.

--- --- ---

Samenvatting van het 'Verhaal van Liselore', deel 1 tot en met 14.

Liselore woont in een wereld met een eigen tijd en ruimte, waar vrouwelijke heksen en mannelijke tovenaars wonen. Het is het jaar 1361 na de terugkeer van de eenhoorns, als zij het levenslicht ziet in Mosastad, gelegen in Lelaland, dat onderdeel uitmaakt van Nelaland op de planeet die Welawereld heet.

Als kind moet Liselore opboksen tegen pesterijen van haar zus Myra, en heeft ze een nare ervaring met haar stiefopa Doland. Ze is erg verdrietig als haar lieve opa Gerald sterft, want ze hield veel van hem en hij was haar beschermer tegen haar zus Myra. Op school neemt Liselore het op voor andere kinderen die gepest worden. Ze kan geen onrecht zien. In de tienerleeftijd maakt ze de gebruikelijke dingen mee, dat je als meisje voor het eerst ongesteld wordt, voor het eerst verliefd wordt, en ervaart ze ook haar eerste liefdesverdriet.

Liselore heeft als heks diverse dieren als helpers om haar heen, die naar haar wens groter en kleiner kunnen worden, en zichtbaar of onzichtbaar kunnen zijn. Een dolfijn, Spetter, die ze mocht uitkiezen toen ze vijf jaar werd. Een eenhoorn, Hoorntje, die zij in het bos ontmoette in het jaar dat zij tien werd. En de draak Lana, die haar uitkoos voor haar vijftiende verjaardag. Als extra helper woont dwergfeetje Bibi op haar schouder, die op haar eigen eigenwijze manier de taak waarneemt van de feeën en de dwergen uit het bos, die de heksen en tovenaars adviseren over de problemen van het leven.

Vooruitblik op deel 15 van het verhaal van Liselore: De Sprong - Liselore gaat studeren (3)

In het verhaal dat volgt, zien we hoe de jonge heks Liselore het studentenleven instapt, in een stad die Triastad heet, gelegen in Babaland, waar zij een kamer huurt boven een kapsalon. De kappertovenaar wil niet dat de heksstudentes boven zijn kapsalon bezoek van tovenaars krijgen. Liselore denkt dat ze toch geen bezoek krijgen zal. Maar klopt dat wel?

... De illustraties bij de verhalen van Liselore zijn van de getalenteerde kunstenares Josephine Wall, zie link. ...
Zie ook: http://www.josephinewall.co.uk/

Illustratie: Unicorn Kiss, kunstwerk van Josephine Wall

Schrijver: Lilith de Wit, 05-10-2015




balBiografie van deze schrijver





Geplaatst in de categorie: psychologie

Deze inzending is 238 keer bekeken

4/5 sterren met 5 stemmen.



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:Han Messie
Datum:06-10-2015
Email:hmessieatlive.nl
Bericht:Lilith, eindelijk zien we je weer verschijnen. Je hebt je tijd uitstekend besteed om in stilte te schrijven en je des te meer voor te bereiden op plaatsing bij www.nederlands.nl.
Dat er maar weer weel vervolgdelen van jouw verhaal mogen verschijnen!


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)