Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De olijkerd van Oldenzaal

'En nou is het afgelopen met die treiterij, scheer jullie hier weg, stelletje naarlingen!', roept Stella Verkerk tegen een aantal half bezopen tieners, die de 'dorpsgek' Thijs Hiddink aan het pesten zijn. 'Maar hij vindt het zelf hartstikke leuk!', protesteert de brutaalste van de jeugdbende. 'Als je niet gauw maakt dat je weg komt, bel ik de politie!', roept Stella nog luider, terwijl ze dreigend haar mobiele telefoon in de lucht steekt. Aarzelend en bokkig druipen ze af. 'Wie is er niet wijs?', schreeuwt er nog iemand. 'Thijs!', antwoordt Thijs met een brede glimlach. 'Kom Thijs, dan breng je even naar catechisatie!', zegt Stelle op een lieve toon, 'laat die malle jongens maar, die weten niet beter!'. 'Thijs ook mal!', zegt hij, 'Thijs naar katfelicitatie!'. 'Ja, lieverd, de kat is jarig en wij mogen op zijn feestje komen!' 'Thijs weet wie Jezus is, Jezus is onze beste vriend, zegt dominee Vrolijk!' 'Klopt, Thijs, wat weet jij dat allemaal goed, kom vriend, dan gaan we nog meer leren!' 'Stella mijn vriendin!' 'En Thijs mijn vriend!' 'Jij ijsje likken?' 'Eerst catechisatie, misschien daarna, okay?' 'Eerst katfelicitatie!'.

Ondanks een groot lengteverschil van zijn benen, kan Thijs nog behoorlijk snel lopen. 'Daar woont dominee Vrolijk!', zegt hij verheugd, 'maar die heeft helemaal geen kat!'. 'Maar wel een mooi verhaal te vertellen!', zegt Stella, die met haar zakdoek het kwijl rond zijn mond weg haalt. 'Stella ook mee gaan!' 'Nee, lieverd, Stella moet nog wat boodschappen doen en zij komt jou straks weer ophalen!' 'Liever niet!' 'Wat zeg je me nou?' 'Grapje!'. 'Je bent de eerste, Thijs!', zegt dominee Vrolijk, 'ik ben blij dat je er bent, de anderen zullen zo wel komen!'. 'Monique ook?', vraagt hij met een schuin hoofd en smekende oogjes. 'Meest al wel, Thijs, dus ik denk van wel, je vindt Monique leuk hé?', zegt de dominee, die nog even naar Stella knikt, die de deur uit glipt. 'Ik wil Monique kussen!', zegt Thijs resoluut. 'Maar dan moet je eerst weten of Monique dat ook wil, Thijs, anders schrikt ze waarschijnlijk!', reageert de dominee. Even later is iedereen present en zit Thijs naast Monique, waardoor hij aan één stuk door zit te glunderen. 'Wie weet hoe de moeder van Jezus heet?', vraagt de dominee, terwijl de anderen wel weten, dat die vraag voor Thijs bedoeld is. Hij steekt zijn vinger op en hij zegt: 'Dat is Maria!'. 'En er is nog een Maria, wie weet hoe die nog verder heet?', vraagt de dominee, terwijl hij weer nadrukkelijk naar Thijs kijkt. 'Maria maagd Lena!', antwoordt Thijs en iedereen moet lachen, Thijs ook. Hij kijkt naar de grote, roomzachte, uitdagende borsten van Monique, die tijdens het lachen heen en weer en op en neer schudden. Hij kan ineens de aandrang niet bedwingen en hij grijpt naar beide Bossche bollen, terwijl hij er veel te hard in knijpt en niet los wil laten. Monique begint te gillen en de dominee komt haar meteen van deze tentakels verlossen. 'Thijs wil voelen!', zegt Thijs, die meteen naar een andere plaats wordt geholpen. 'Wat zei ik nou, Thijs, eerst vragen en niet zomaar toeslaan, want daar schrikt Monique van!', zegt de dominee, die daarna meteen een glas water voor Monique haalt. Omdat iedereen wel weet, dat Thijs er niet zoveel aan kan doen, keert de rust al gauw weer, behalve bij Monique, die Thijs met argusogen blijft bekijken. 'Misschien moet je Monique even om vergeving vragen, Thijs?', stelt de dominee voor. 'Vergeef me alsjeblieft, Thijs was stout!', zegt Thijs, terwijl de tranen over zijn wangen stromen. Monique ontdooit en ze zegt: 'Ik vergeef je, Thijs, maar niet meer doen hé!'. 'Thijs niet meer doen!', zegt hij. Na een gebed eindigt de catechisatie en komt Stella Thijs weer ophalen. Het voorval wordt niet aangeroerd.

Op straat ziet Stella dat Thijs wat ingekeerd is. Wanneer er ineens tranen over zijn wangen lopen, vraagt ze meteen wat er is. 'Is er iets ergs gebeurd tijdens de catechisatie, Thijs, je weet dat je mij alles kunt vertellen, want ik hou heel veel van jou!', zegt Stella, terwijl ze hem over zijn bol aait. 'Thijs heeft Monique pijn gedaan!', zegt hij snotterend. 'O ja? en wat heeft Thijs dan gedaan?' 'Dat durft Thijs niet te zeggen!' 'Kom, dan gaan we even in de schaduw van de Sint-Plechelmusbasiliek staan en dan kun jij mij rustig vertellen, wat er daar net gebeurd is!' 'Thijs wil alles vertellen, maar boven op de toren!' 'Goed dan', zegt Stella, 'als we opschieten, kunnen we nog met die toeristengroep mee!' 'Thijs weet dat de toren 61 meter hoog is!' 'Zo hoog! dat is wel heel erg hoog, Thijs, maar dan eten we daarna zeker een lekker ijsje!' 'Met slagroom, chocolade en mini-snoepjes!'. Na het moeizame geklauter omhoog bereiken ze eindelijk de luidklokken. 'Deze heet Maria!', zegt Thijs trots. 'Juist, jongeman, en weet je ook wie Maria heeft gegoten?', vraagt een oudere meneer met een vlinderdas. Thijs klapt beschaamd dicht. 'Geert van Wou!', antwoordt Stella opgewekt, de situatie reddend. Thijs is zichtbaar opgelucht. Op de hoogste verdieping kunnen ze rond lopen en heel ver kijken. 'Ik zie Hengelo!', krijst Thijs enthousiast, 'daar woont mijn juf Titia!'. 'Vertel eens, Thijs, wat is er nou tijdens de catechisatieles gebeurd?', vraagt Stella bezorgd. 'Nou, ik deed dus zo bij Monique!', antwoordt hij, terwijl hij keihard in Stella's borsten knijpt en niet meer los laat. 'Jezus, Thijs, dat voelt niet lekker, laat mijn borsten ogenblikkelijk los, wil je?', zegt Stella gedempt, maar overtuigend. 'Nee, Stella, dit deed ik dus!', zegt hij met een verwrongen gezicht. 'Waarom deed je dat?' 'Omdat ik mijzelf niet inhouden kan!' 'Maar zoiets behoor je toch eerst te vragen?' 'Hoe dan?' 'Hoe dan?' 'Ja, hoe dan?' 'Zoiets doe je alleen bij iemand die je heel lief vindt en dat diegene jou dan ook heel lief vindt, bovendien moet je dat veel voorzichtiger doen, want de borsten van vrouwen zijn heel gevoelig en die willen graag zacht benaderd worden!' 'Wil je het eens voordoen?' 'Bij jou? Jij hebt geen borsten wel?' 'Nee, nee, maar dat jij met mijn handen zachtjes over jouw borsten gaat!' 'Maar zo'n relatie hebben wij niet met elkaar, malle Thijs!' 'Of doe het dan eens voor bij jezelf, dan kijk ik goed hoe het moet!' 'Nee, Thijs, dat gaat niet gebeuren, kom, de mensen kijken naar ons, laten we het in godsnaam leuk houden!' 'Thijs is dus mal!' 'Een beetje mal is niet erg, lieverd, je weet nu dat zoiets niet zomaar kan, maar laten we naar beneden gaan en lekkere ijsjes gaan scoren!' 'Ga jij maar alvast, ik geniet nog even van het uitzicht!'. Stella aarzelt, maar ze sluit zich aan bij de groep. Ze kijkt wel om de zoveel tijd even om. 'Godverdomme! wat doet die eikel daar nou!', schreeuwt de gids ineens, 'hé! waaghals! wil je daar onmiddellijk vanaf komen!'. 'Thijs is Quasimodo!', roept Thijs en Stella rent hevig geschrokken naar hem toe, maar ze is te laat. 'Quasiiiiiiii!', klinkt het alsmaar verder weg en de muur is ineens hartverscheurend leeg. Iedereen is in shock en Stella kijkt nog heel even met betraande wangen naar beneden. Ze ziet hoe een agent een laken over Thijs heen legt en ze wordt door haar vriendin Ilse opgevangen en ondersteund. Bij de ijssalon stort Stella in elkaar en wordt ze met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Psychisch gebroken moet ze nog maanden op de psychiatrische afdeling bijkomen en behandeld worden. Het verplegend personeel snapt er niets van, dat ze aan iedere, mannelijke medepatiënt vraagt: 'Wil je mijn borsten voelen? Ga gerust je gang!'.

Schrijver: Joanan Rutgers
29 juni 2020


Geplaatst in de categorie: psychologie

5.0 met 1 stemmen 34



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)