Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De Rolduc-priester slaat door

De anders zo eerbiedwaardige en godvruchtige opleidingspriester Godfried de Paus is de laatste tijd zeer ontdaan en pissig over ene mademoiselle Clothilde Bentinck, die volgens zijn inlichtingenbron een vrouw van lichte zeden is en die daarnaast aan hekserij doet. Zij woont in de voormalige pastorie en burgemeesterswoning op Platz 1 in Limbricht. Haar goed katholieke buurman Arnold van Merwede was zo alert om Godfried een uitgebreide brief te schrijven, waarin hij het reilen en zeilen van Clothilde nauwlettend heeft beschreven. Volgens Arnold, die simpel van geest is, ontvangt zij geregeld vreemde mannen én vrouwen, zodat er moet worden gevreesd dat zijn buurvrouw ook met vrouwen de liefde bedrijft. Omdat Godfried een bekende exorcist is, heeft hij hem om hulp gevraagd. Arnold heeft de plaatselijke pastoor Jacobus Boven die Erdt ook al op de hoogte gesteld en die heeft gezegd, dat de hekserij en hoererij nog lang niet zijn uitgeroeid en dat we er korte metten mee moeten maken. Pastoor Jacobus deed Arnold er aan herinneren, dat er op 9 oktober 1674 een heks, genaamd Entgen Luyten, in de kerker van het Kasteel Limbricht is opgehangen. Volgens meneer pastoor deed zij aan hekserij en kwade toverij en was dat haar verdiende loon. Het zou om de laatste heks gaan, die in Nederland is vermoord, maar volgens meneer pastoor lopen er vandaag de dag nog duizenden heksen in Nederland rond, die de doodstraf verdienen. Zo heeft Arnold het maar aan Godfried overgebriefd. Zich niet bewust van het kwaad wat hij daarmee aanricht.

Clothilde is zich niet bewust van het naderende gevaar en zij is vooral bezig met de reiniging van haar praktijkruimte en het behandelen van de hulpbehoevenden. Als spiritueel genezeres doet ze er alles aan om de gekwelde mensen, die bij haar aankloppen, zo liefdevol mogelijk te genezen. Daarbij gebruikt zij engelenmagie, chakrameditatie, aurareading, handoplegging, Reiki, etherische oliën, wierook, klankschalen, gongs, trommels, trance-zang, kruidenthee, New Age muziek, sjamanistische helingsmethoden, salierook, massages en voor wie dat wil wat hasj, ayahuasca of paddo's. Clothilde zet een nieuwe pot kruidenthee, omdat zij elk moment een nieuwe klant verwacht. Godfried de Paus belt bij haar aan en even later stelt hij zich voor als Lodewijk van Deyssel. 'Was dat geen schrijver?', vraagt zij. 'Jazeker!', zegt hij, 'maar ik ben gewoon een leraar geschiedenis uit Vaals!'. 'Doet u maar uw kleren uit en gaat u daar maar op liggen!', zegt zij met een zachte, warme stem. 'Mijn onderbroek ook?', vraagt hij bezorgd. 'Dat hoeft niet!', zegt zij met een lieve glimlach. Hij doet het dus niet en hij gaat op de behandeltafel liggen. Terwijl zij hem met heerlijk geurende olie masseert, vraagt zij wat zijn problemen zijn en waar hij graag mee geholpen wil worden. Hij zegt, dat hij last heeft van onverwerkte trauma's en emotionele remmingen. Zij zet de New Age muziek wat luider en hij raakt in een aangename roes. Haar handen glijden als een mes door de boter. Hij voelt zichzelf helemaal week worden. Hij vergeet bijna waarvoor hij gekomen is, maar zodra ze met één van haar borsten zijn schouder aanraakt, schrikt hij wakker en vreest hij in de ban van deze heks te zullen komen. 'Kan ik misschien even naar het toilet?', vraagt hij.

In de gang haalt hij een stevig touw uit zijn jas aan de kapstok en nadat hij de WC doorspoelt, sluipt hij de kamer weer binnen, het touw met één hand op zijn rug. Clothilde staat met haar rug naar hem toe en ze vraagt of hij ook een kop kruidenthee wil. 'Nu wil ze me natuurlijk gelijk vergiftigen!', denkt hij panisch. Hij spant het touw tussen zijn handen en hij plaatst het vliegensvlug rond haar sierlijke nek. Zij schrikt zich kapot en ze probeert zichzelf uit de wurggreep te halen. Ze slaat wanhopig om zich heen en ze trapt keihard naar achteren. Hij roept: 'In de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, wijk Satan, verdwijn uit deze vrouw!'. Hij neemt zijn exorcisme te letterlijk en Clothilde probeert nog tevergeefs naar adem te happen, terwijl ze op haar buik op de grond is gesmeten en hij zijn knie sadistisch in haar rug duwt. Zodra Godfried geen beweging meer bespeurt, laat hij het touw vieren en bindt hij het om de trapleuning. Daarna stopt hij haar hoofd in de lus en trekt hij het aan. Ze is net als Entgen Luyten gewurgt en zo opgehangen, dat het op zelfdoding lijkt. 'Bij Sint Salvius van Valencijn, wat heb ik de mensheid hiermee veel ellende bespaard!', zegt hij tegen zichzelf, 'een mooie traditie hier in Limbricht!'.

In Café Salden op Platz 9 treft hij een nagelbijtende Arnold, die meteen een pint voor Godfried besteld. 'De klus is geklaard!', zegt Godfried met zijn neus in het bierschuim. 'Zal ze haar leven nu verbeteren?', vraagt Arnold. 'Er valt niets meer te verbeteren!', antwoordt Godfried. 'ze is morsdood, zoals dat gaat met heksen!'. 'Ma-maar u zou haar toch alleen bevrijden van haar duivelse inborst!', zegt Arnold geschokt. 'Nou, daar denkt die pastoor van jou anders anders over, dat heb je me zelf geschreven of niet soms?', zegt Godfried, 'doe me trouwens nog maar zo'n biertje!'. Arnold geeft hem nog talloze biertjes en eenmaal buiten kan Godfried nog nauwelijks op zijn benen staan. Arnold ziet ineens een lichtgevende verschijning van Clothilde, die tot hem zegt: 'Maar Arnold toch! Waarom heb je mij verraden en laten sterven?'. 'Omdat je een heks bent!', schreeuwt Arnold. Godfried, die Clothilde niet ziet, kijkt Arnold verbaasd aan. 'Ik een he-heks?', vraagt hij met schuldige, lamme ogen. 'Ik heb de mensen alleen maar liefde gegeven!', zegt Clothilde. 'Is dat zo?', vraagt Arnold aan Godfried. 'Is wat zo?', antwoordt Godfried. 'Gaf Clothilde alleen maar liefde aan die mensen, die bij haar kwamen?', vraagt Arnold met een woedende stem. 'Hoe kan ik dat nou weten?', zegt Godfried, 'waarschijnlijk wel ja, maar jij schreef zelf dat ze een heks was en die pastoor van jou vindt dat we genadeloos voor heksen moeten zijn!'. Ineens ontdekt Arnold met wat voor roomse gekken hij te maken heeft en hij pakt een steen van de grond, waarmee hij Godfried net zolang op zijn hoofd slaat, totdat hij niet meer leeft. Daarna gaat hij naar de pastorie, waar hij met een smoes naar binnen komt en waar hij de steen voor de tweede keer gebruikt.

Schrijver: Joanan Rutgers
22 okt. 2020


Geplaatst in de categorie: misdaad

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 35



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)