Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Wees Blij met wat je hebt

'Opa?', vroeg kleindochter Irene, 'je hebt laatst zo'n mooi verhaal verteld over vlinders, ken je er nog een?
'Jazeker, ik heb er nog wel eentje. Deze gaat over een vlinder die zich inbeeldde dat hij ongelukkig was.'
'Maar dat kan toch niet opa - een ongelukkige vlinder!'
'Klopt, maar toch was er ooit eens eentje. Hij was niet zo blijmoedig en opgeruimd en levenslustig als een doorsnee vlinder. Hij had hierover al een gesprek gehad met de Koninginnepage, de oppervlinder, maar die had gezegd dat hij zich niet moest aanstellen en blij mocht zijn dat hij een vlinder was. Daar kon hij niet zo veel mee. Dus ging hij voor een tweede mening naar de plaatselijke wijze uil.
'Meneer de uil, u bent zo wijs, kunt u mij van dat ongelukkige gevoel afhelpen?'
'Misschien,' zei de uil. Vertel me maar waarover je ongelukkig bent.'
'Nou ik zou ook zo graag zo goed en zo hoog willen kunnen vliegen en vooral zweven als vogels.'
'Ah, ik snap het,' zei de uil, 'jij bent een beetje onterecht jaloers.'
'Onterecht jaloers?'
'Ja ik denk het wel. Neem nou mijn persoontje. Iedereen die denkt, die uil heeft een pracht leven: de hele dag maar wat dutten in een boom. Maar dat lijkt maar zo, want ik moet overdag rusten om 's avonds en 's nachts mijn kostje bij elkaar te kunnen scharrelen. En tijdens het rusten wordt ik vaak lastig gevallen met allerlei vragen van diverse dieren omdat ik nu eenmaal wijs ben.
Dus dat lijkt veel leuker dan het is.
Andere vogels hebben het echter nog moeilijker. Ze zijn kwetsbaar, ze kunnen zomaar gevangen worden door grotere roofvogels en andere dieren. En vergeet niet, velen moeten meedoen aan de vogeltrek aan het einde van het jaar - een heel zware klus. Dus ook daarom moeten ze zo goed kunnen vliegen - uit noodzaak.
Geloof me velen zouden met jou willen ruilen. Echt jij hebt een prachtleventje.'
'O ja?', zei de vlinder.
'Ja', zei de uil, 'jij fladdert de hele dag van bloemetje naar bloemetje. Hebt je eten bij de hand, hoeft het alleen maar op te zuigen. Ondertussen krijg je de mooiste kleuren en geuren onder ogen en neus. En je kunt ondertussen het vogelgezang aanhoren en hebt weinig vijanden . Mooier kan toch niet? Wees blij met wat je hebt.'
'Verdorie meneer de uil, u heeft helemaal gelijk, zo had ik het nog nooit bekeken.
Bedankt voor uw wijze raad.'

'Beste Irene, 'zei opa, 'geloof me dat was de enige ongelukkige vlinder die er ooit heeft bestaan. Vanaf die dag zijn er nooit meer ongelukkige vlinders geweest, want ze vertellen het verhaal al vele generaties aan elkaar door.'

Schrijver: catrinus
Inzender: C.A. de Boer, 10 augustus 2021


Geplaatst in de categorie: moraal

5.0 met 1 stemmen 175



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)