Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Vrede in Oekraïne via Doornse apotheose

'Ik zeg het je maar meteen, dat ik het allemaal vannacht gedroomd heb en dat je er zelf maar een waarde-oordeel op moet plakken!', balkt Adriaan de Wael tegen zijn boezemvriend Piet Tiet, de openlijk homoseksuele kapper in Doorn, die inmiddels naast zijn regenboogvlag een Oekraïense vlag voor zijn kapperszaak heeft wappperen. 'Zeg, even iets anders, die dichter C.O. Jellema, je weet wel, die heeft een homoseksuele relatie met Hans Stolp gehad, is dat die Hans Stolp, die mystieke boeken over het esoterisch christendom en zo schrijft?', vraagt Piet met een fronsend voorhoofd. 'Dat zou zo maar kunnen, Piet, maar dat lijkt mij sterk!', antwoordt Adriaan hoofdschuddend. 'Misschien was die Rudolf Steiner ook wel homofiel?', vraagt Piet ineens. 'Ja Piet, misschien Casanova ook wel!', antwoordt Adriaan lachend. 'Die droom, weet je wel, wil je nog weten hoe die ging?', vraagt Adriaan een tikkeltje gespannen. 'Steek maar van wal, ouwe fantast, en maak het niet te gek hé!', zegt Piet, terwijl hij er eens met opzichtig vrouwelijke bewegingen voor gaat zitten. Het topje van zijn wijsvinger tegen zijn tuitlippen gedrukt.

'Je weet, ik woon al meer dan 25 jaar in Doorn en in deze droom kwamen opnieuw veel Doornse herkenningsplekken voor, tenminste vluchtig, zoals dat gaat in dromen, maar lang genoeg om er zeker van te zijn. Het begon allemaal met een shot van de Oekraïense vlag, die jij voor jouw kapperszaak hebt opgehangen. Het Maria-lichtblauw en het Van Gogh-geel kleurde heel Doorn in die kleuren, ik bedoel, de droom ging verder in lichtblauwe en gele kleuren. Doorn baadde in een vredig licht en barones Lysbeth van Sleen verliet haar kasteel Moersbergen om in haar lichtblauwe bikini met een gele step op de lange oprijlaan te rijden. Wim Sukkel lag in de bosjes en keek met een verrekijker verlekkerd naar haar bevallige lichaam. Lysbeth wist wel dat Wim naar haar zat te gluren en haar tong sleepte van pure opwinding over de grond en liet een slijmspoor achter. Toch verwachtte ze een ander aan te trekken en dat kwam later. De klok op het dak van de Hydepark Portierswoning begon hysterisch te luiden en portier Kees Kutterik snelde even later naar beneden om de aanstormende, foute bewoners van Doorn op te vangen en te begeleiden naar een geheime plek in het park, waar een bezoek van Vladimir Poetin stond gepland. Iedereen die zich bij de oud-KGB agent Kees Kutterik meldde, deed de Poetin-groet en schreeuwde 'Heil Poetin!'. KGB betekent Koudbloedige Gestoorde Bozeriken, maar dat terzijde. Volg je het nog?'

'Jazeker, maar waarom is die Poetin opeens in Doorn op bezoek? Dat is wel heel erg vreemd, want juist nu wordt hij extra bewaakt en zal hij zeker niet naar dat vijandige landje aan de Noordzee gaan afreizen, wie weet weten ze hem wel te overmeesteren en slepen ze hem direct naar de rechtbank in Den Haag om voor zijn gruwelijke oorlogsmisdaden te gaan boeten! Ik ben benieuwd, vertel maar gauw verder!'

'In mijn droom werd het al snel duidelijk, waarom Poetin naar Doorn ging, want zijn oudste dochter Maria woonde nog steeds in Villa Espéranza op de Dorpsstraat 5, samen met haar Nederlandse man Jorrit Joos Faassen, een hebzuchtig zakenmannetje, die een hoge positie bij Gazprom had en die al even zwaargestoord als zijn schoonvader is. Grootgraaiers onder elkaar hé. Welnu, in mijn droom stribbelde Maria vreselijk tegen om naar Moskou terug te gaan en daarom kwam boeman papa Poetin haar hoogstpersoonlijk ophalen, voor haar eigen veiligheid. In het Hydepark vormden de Poetin-aanhangers een erehaag en Kees Kutterik heette de hoge gast hartelijk welkom op Nederlands grondgebied. Terwijl hij 'Heil Poetin!' scandeerde, spuwde hij het gezicht van Poetin onder zijn speekselklodders. Poetin greep instinctief naar zijn wapen, maar hij wist zich toch in te houden. Poetin ging in een kruiwagen staan, die door Kees langs de erehaag werd gereden. Het 'Heil Poetin!' weergalmde door het het Hydepark en ver daarbuiten. De overgelopen VVD-burgemeester hield een welkomstwoord en er werd wodka uit longdrinkglazen gedronken. Eenmaal geleegd werden die allemaal over de schouders kapot gegooid. 'Daar heeft u wel een handje van, hé, meneer Poetin, dingen kapot gooien!', grapte de burgemeester, waarna Poetin breeduit begon te lachen, maar toen de burgemeester zich even omdraaide, trok Poetin vliegensvlug zijn pistool en knalde hij hem neer. Even was er algemene paniek, maar Kees wist de boel al gauw te sussen en liet nieuwe glazen wodka uitdelen, terwijl hij de neergeschoten burgemeester in een slootje kieperde. 'Wel, godverdeteringvervuilers!', krijste een oude heks vanuit een kastanjeboom, 'met jullie gaat de aarde inderdaad naar de kloten en zeker met die rotzooimaker Poetin, hé vuile aardeverkrachter, laffe Oekraïne-vernietiger, wat kom je hier eigenlijk doen, irritante mafketel?'. 'Wie is die lelijke krijsvogel?', vroeg Poetin aan Kees. 'O, gewoon negeren, mijn beste Führer, dat is die mesjokke prinses Irene, die met bomen kletst en totaal kierewiet is!'. 'Niks mee te maken', zei Poetin, 'dat rare mens heeft mij beledigt!'. Er klonken twee schoten en de vogel donderde uit de boom. 'Laten we ergens gaan eten!', beval Poetin. 'Jazeker, mijn beste Führer, we gaan meteen naar kasteel Moersbergen, waar we verwacht worden!', antwoordt Kees zo onderdanig als maar kan.'

'Zeg, Adriaan, gaat deze droom nog ergens naartoe of hoe zit dat? Ik heb een kapperszaak te runnen, weet je wel, en ik vind het tot nu toe al behoorlijk gestoord en als dat zo door gaat, betwijfel ik of ik het wel allemaal kan verwerken. Gaat die Poetin zijn dochter nou nog meenemen of hoe zit dat? Weet je trouwens al dat ze het gezicht van Simon Vestdijk blauw-geel hebben geschilderd, je weet wel, dat standbeeld van hem naast de Maartenskerk. Ze hadden beter een zak over zijn kop kunnen duwen, die smerige antisemiet! Lees zijn werk er maar op na, vol gemene opmerkingen over Joden! Die zou in jouw droom ook 'Heil Poetin!' hebben geschreeuwd, maar ga gauw verder, vertel me de goede afloop, mag ik hopen!'

'Poetin ging eerst langs zijn dochter, maar die bazige man van haar, die domme Jorrit, wilde haar niet laten gaan, waardoor Poetin opnieuw zijn pistool te voorschijn haalde en geen moment aarzelde. 'Die flapdrol kent zijn plaats niet!', zei Poetin en hij trok de huilende Maria met zich mee in zijn auto. 'Niet huilen, meisje, in Rusland zijn genoeg mooie mannen voor jou!', zei Poetin, terwijl hij enkele borrelnootjes verorberde. Op de oprijlaan naar kasteel Moersbergen was barones Lysbeth nog steeds aan het steppen, toen de auto van Poetin naderde. 'Wie is die lekkere stoot?', vroeg Poetin aan Kees. 'Eh, nou, dat is dus de barones bij wie wij gaan dineren!', zei Kees. In het kasteel werden de heerlijkste gerechten voorgeschoteld en werd er volop wodka gedronken. Kees zat op een gegeven moment met gravin Grizelda Lokkerbol te vrijen en Maria was ergens in een chique slaapkamer met iemand van de Russische veiligheidsdienst aan het wippen. Er stond een lange rij voor de slaapkamer op haar te wachten. Het leek wel alsof die krenterige Jorrit haar uitgehongerd had. Ze ging helemaal los, maar zij niet alleen, want Poetin had inmiddels zijn vuurrode hoofd tussen de grote memmen van barones Lysbeth geduwd en hij was niet van plan om die plek snel te verlaten. Er werden overwinningsliederen gezongen, gelald, en Poetin had eindelijk de vrouw van zijn dromen in handen. Lysbeth wist hem op allerlei manieren gek van geilheid te maken en samen kwamen ze talloze keren klaar, waarna Poetin meteen naar zijn nog overgebleven generaals belde om de oorlog in Oekraïne af te blazen. De generaals snapten er niets van, maar Poetin had daar geen boodschap aan, want hij lag met zijn ondeugende snufferd zover mogelijk tussen de wellustige benen van Lysbeth, in die zo prachtig zwartomlijste wonderdruipsteengrot. Wat de juiste vrouw al niet bij een humeurige man teweeg kan brengen! 'L'origine du monde! Die verrekte Courbet toch!', mompelde Poetin, 'want dit hier is in wezen wat ik dolgraag wil veroveren!'...'

'En dat was het? Dus er zitten totaal geen hooggestemde bedoelingen achter die oorlogszucht? Alles draait om Poetins libido en Freud krijgt weer eens gelijk? Ik had het kunnen weten met zo'n opgeblazen machoman en gewetenloze killer!', zegt Piet opgelucht. 'Zo zie je maar, ouwe vriend, het was maar een droom hé, maar toch, en kijk eens wie daar voor jouw kapperszaak staat te dralen, vlug jóh, prinses Irene kun je niet te lang laten wachten!'. (-)

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
2 april 2022


Geplaatst in de categorie: oorlog

4.0 met 1 stemmen 309



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)