Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Rambo in Isfahan

De Vietnam-veteraan John James Rambo is zwaarbewapend naar Isfahan overgebracht. Deze geheime missie kon niet langer meer worden uitgesteld, want de hiphopper Toomaj Salehi kan ieder moment door het Iraanse regime worden vermoord. Via bevriende revolutionairen is Rambo op zijn bestemming aangekomen. Hij houdt zich schuil in een leegstaand, vervallen pand, niet ver van de Centrale Gevangenis van Isfahan verwijderd. Zijn Iraanse medestrijder Milan Amini heeft voor het nodige voedsel gezorgd. Rambo heeft zelf een fles Jack Daniels Honey Whiskey meegenomen. 'Simson overwon de Filistijnen door zijn liefde voor honing!', zegt Rambo tegen Milan. 'Maar dit is wel hele sterke honing!', reageert Milan met een begripvolle glimlach. 'Het wakkert de krijgslust aan!', zegt Rambo, die na een flinke teug de fles doorgeeft. Het fel gekruide eten geeft hen ook een aardige boost en Milan laat Rambo een overzichtstekening van de gevangenis zien. De zwakste plek is met een rood kruis aangeduid en een groene streep volgt de weg richting de dodencellen, waar Toomaj en zijn twee vrienden gevangen worden gehouden. Milan zal Rambo alleen helpen om de gevangenis in en uit te komen, want de bevrijdingsactie is vooral een eenmansactie van de onoverwinnelijke vechtmachine Rambo. Verder moet Rambo er ook voor zorgen, dat zijn Amerikaanse identiteit niet bekend wordt, want een nieuw conflict met Iran kan Amerika nu niet gebruiken. Het anonieme visitekaartje moet vooral symbolisch zijn, want om al die duizenden politieke gevangenen te bevrijden, zou een grote, militaire invasie noodzakelijk zijn en daar heeft Amerika na die mislukte Irak-oorlog geen enkele zin in. Vandaar Rambo. Vandaar de hoogste geheimhouding.

Sinds de moord op Mahsa Amini is het Iraanse volk massaal opgestaan tegen de dwingelandij en onderdrukking van het wrede, inhumane, goddeloze regime. De onvrede over het autoritaire beleid van de sadistische dictators sluimerde al veel langer, maar in de laatste tijd is het heroïsche verzet op allerlei manieren losgebarsten. De vuile machthebbers drukten meteen op de alarmknoppen om het vrijheidsminnende volk de kop in te drukken. Meer vrijheden betekent de val van hun gecontroleerde onderdrukkingssystemen. Meer verzet zal hen uit hun machtsposities doen verwijderen. De islamitische geestelijken pissen al in hun met hakenkruisen vastgepinde luiers van de angst, bang om al hun met veel hypocrisie en gesjoemel vergaarde privéleges kwijt te raken. Sinds sommige protesterende vrouwen de tulbanden van de geestelijken lekker speels van hun zwaargestoorde, middeleeuwse, achterlijke, stijfkoppige koppen wippen, zitten er veiligheidskoordjes aan hun tulbanden, zoals die ook wel aan brillen zitten. De moorddadige geestelijken hebben een bizarre en walgelijke tandemfietsrelatie met het leger en de politie, die gewapende boeven, die altijd voor de grootste machthebbers kiezen, omdat zij daar zelf het meeste profijt van hebben. Zo delen zij in de winst, die door corruptie, misleiding en heerszucht tot stand komt. Iedereen, die het niet met hen en hun sadistische, nazistische overlevingsstrategieën eens is, wordt op een gruwelijke en bloeddorstige manier verwijderd. Ware spiritualiteit erkent de vrijheid van iedere geest/ziel. Die opperste leider Ali Khamenei en allen die met hem samen heulen, zijn verraders van de vrijgeboren mensheid. Het zijn moorddadige roofdieren, vreselijk corrupte aardlingen en schijnheilige geestelijken, waar Allah iedere seconde om weent. De geestelijke vrijheid is een geboorterecht van ieder mens. Vrije zielen willen door geen enkel mens geleid worden. Alleen een hoogst krankzinnige waant zichzelf een opperste leider. Deze opperste malloot Ali heeft zelfs zijn nicht Farideh Moradkhani in de gevangenis gegooid. In de Iraanse gevangenissen heerst de morbide traditie van het verkrachten van vrouwelijke gevangenen. Ali zweert bij tradities.

Zodra Milan Rambo over de gevangenismuur heeft gekregen, haast hij zich terug naar een veilige plek. Rambo weet zich heel lenig van hoek naar hoek te manoeuvreren, zonder dat iemand hem in de gaten heeft. Hij checkt even zijn overzichtspapier en hij maakt twee bewakers onschadelijk. Hij sleept ze naar een donkere plek. Met een pistool met geluidsdemper schiet hij enkele bewakingscamera's kapot. Vliegensvlug vervolgt hij zijn weg en draait hij enkele bewakers de nek om. Aan het einde van een lange gang schieten ineens twee bewakers om de hoek, die verbaasd kijken, wanneer zij Rambo zien naderen. Rambo gooit razendsnel twee dolken op hen af, die beiden in de keel treffen. Met de kolf van zijn machinegeweer slaat hij hen extra buiten westen. Hij kan hen niet ergens verbergen, dus moet hij vaart maken. Gelukkig is hij bijna bij zijn einddoel en breekt de toverkracht in hem los. Voor een zware, dikke, ijzeren deur staan twee bewakers wat te kletsen over Toomaj Salehi, die volgens hen nu een zacht eitje is geworden. 'Heb jij trouwens meegewerkt aan zijn gebroken been en vingers?', vraagt de één aan de ander. 'Ja man, wat geeft het, hij zit niet voor niks in de dodencel wel!', antwoordt de ander. 'Zat!', zegt Rambo ineens en hij maakt met enkele snelle bewegingen een einde aan hun dwaze praat. Hij pakt de sleutelbos van hen af en hij opent de deur naar de dodencellen. Na wat navragen is hij al snel bij de cel van Toomaj, die verbaasd en gelukzalig naar hem zit te kijken. 'Kom snel mee, we hebben maar weinig tijd, want ze kunnen ieder moment alarm slaan!', zegt Rambo, die de zwaar gemartelde Toomaj ondersteunt. 'Maar mijn twee vrienden zitten hier ook!', zegt Toomaj wanhopig. 'Okay!', zegt Rambo, 'hen nemen wij ook mee!'. De twee vrienden van Toomaj zijn minder gemarteld en zij kunnen op eigen benen meekomen. Zij passeren de uitgeschakelde bewakers, ook die met de dolken in hun kelen, maar daarna gaat het mis en worden ze door enkele kerels gesnapt, die meteen beginnen te schieten. Rambo gebruikt zijn machinegeweer en hij weet hen neer te schieten, maar de terugtocht wordt nu wel moeilijker. Er wordt groot alarm geslagen, terwijl Rambo de bevrijde mannen naar de gevangenismuur stuurt, waar Milan al klaar staat om hen op te vangen en mee te nemen. Ondertussen vecht Rambo tegen de gealarmeerde bewakers en houdt hij de ontsnappingsroute vrij. De bewakers vallen bij bosjes en na een aantal granaten spoedt Rambo zich naar de bres in de gevangenismuur en weet ook hij te ontkomen. Via een onderaards gangenstelsel brengen Rambo en Milan de drie heren in veiligheid. De zoektochten van de opgetrommelde militairen leveren niets op en lopen allemaal dood. Via bevriende revolutionairen weten Rambo en de drie bevrijde mannen Isfahan en Iran te verlaten. Rambo brengt hen naar Ibiza, waar zij een nieuwe identiteit krijgen. Enkele dagen later, tijdens een strikt geheime meeting in het Witte Huis, schenkt Joe Biden Rambo de hoogste onderscheiding en een luxueuze villa op Hawaï.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
16 december 2022


Geplaatst in de categorie: vrijheid

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 33



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)