Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De del van Uddel

De directie van de reformatorische Jacobus Fruytier Scholengemeenschap kon destijds bij de aanstelling van meester Lammert van der Heide geen enkel bezwaar vinden om hem niet aan te nemen, maar tegenwoordig krabt dezelfde directie zich herhaaldelijk achter het hoofd en zet een uiterst bedenkelijk gezicht. Meester Lammert is weliswaar nog steeds een trouwe kerkganger van de Hersteld Hervormde Kerk in Elspeet, waar collega-docenten hem iedere kerkdienst vol overgave zien meedoen. Directeur Klaas de Baas kerkt zelf in Apeldoorn, maar hij krijgt van zijn spionnen in Elspeet alleen maar goede berichten over meester Lammert, tenminste wat zijn kerkbezoeken betreft, want over zijn nachtelijke activiteiten in zijn woning blijft het giswerk. De alarmerende geruchten begonnen, toen Everdina Evers uit de school begon te klappen, Everdina heeft nogal moeite met Engels en Lammert wilde haar als zijn docent Engels wel wat extra bijles geven. Lammert woont in de 19-de eeuwse Oude School op de Nunspeterweg 12, die tot woonhuis is omgebouwd. Daar kwam Everdina geregeld langs, waardoor haar cijfers voor Engels aardig omhoog schoten. Haar ouders waren daar natuurlijk ontzettend blij mee, maar toen Everdina hen vertelde, dat meester Lammert ook wel eens rare spelletjes met haar doet, begonnen zij argwaan te tonen. Zo zei zij, dat meester Lammert wel eens op de grond ging liggen en dan moest zij bijvoorbeeld tijdens het uitspreken van 'I am going my own way!' met wapperend rokje over meester Lammert heen lopen, die dan 'Excellent!' riep. Sprak zij bepaalde Engelse zinnen verkeerd uit, dan begon hij in haar borsten te knijpen. Er is geen enkel bewijs voorradig, maar directeur Klaas houdt Lammert nadrukkelijk in de gaten, want stel dat het waar is, dan gaat de goede reputatie van zijn scholengemeenschap naar de haaien. Vooralsnog houdt hij het op de overspannen fantasie van de jeugdige Everdina, die waarschijnlijk heimelijk verliefd op haar meester is. Hij heeft haar ouders dan ook een psycholoog voor haar aangeraden. Hij kende nog wel iemand uit de reformatorische kringen.

In de voormalige boswachterswoning op 't Hof 33 in Uddel woont de altijd hoogst sexy geklede Trijnken de Graaf, die het liefste naakte mannen schildert om daarna met hen het bed in te duiken. Heel Uddel spreekt schande van haar, maar dat deert haar geen ene moer. Haar huis ligt heerlijk afgelegen op Kroondomein Het Loo, waar zij in een schuur een voorraad wijn heeft aangelegd, waar je U tegen zegt. De helft van de dagen is zij ladderzat en de andere helft van de dagen schildert zij. Op een zonnige dag, na zijn werk op de dependance van de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap op de Garderenseweg 37-43 zwalkt Lammert wat in Uddel rond en loopt hij Trijnken tegen haar lekkere lijf. 'Be-ben jij die chris-christelijke vie-viespeuk?', vraagt zij. 'Hoezo en wat weet jij van mij?', reageert Lammert verbaasd en geschrokken. 'Nou-nou ik he-heb jou we-wel ge-gezien stie-stiekemerd!', zegt zij met een doldwaze blik. 'Waar heb jij mij dan gezien, dronken lellebel?', vraagt hij kwaad. 'Ik he-heb door een kier van jouw go-gordij-dijn geke-keken, bru-bru-ta-tale vlegel!' 'En wat zag jij dan, bezopen gluurster?' 'Hoe jij Kla-klazina Moo-moolena-naar ha-haar na-naakte bor-borsten ku-kuste, smee-smeerlap!' 'Is dat alles, onbetrouwbaar drankorgel?' 'Nee-nee, vie-viezerik, ik za-zag ook hoe-hoe jij ha-haar neu-neukte!' 'Je bent niet goed bij jouw hoofd, zotte del, weet je wel hoe er over jou gedacht wordt?' 'Ve-vertel!' 'Iedereen weet dat jij met al jouw modellen het bed induikt en daar zitten heel wat reformatorische kerels tussen, dus pas maar op jouw woorden, jij!' 'Nie-niet ik, maar jij-jij moet de refor-reformatoren vre-vrezen, panne-pannekoek!' 'Ik raad jou aan jouw onzingedachten over mij voor jezelf te houden, troela, anders kan het wel eens verkeerd met jou aflopen!' 'Zo-zo, me-meneer dur-durft mij ook no-nog te be-bedrei-dreigen!'. Lammert loopt hevig gepikeerd door, maar dan bedenkt hij zich, want zij kan wel eens een echt gevaar vormen en dus besluit hij snel achter haar aan te gaan. Hij houdt haar staande en hij gooit het over een heel andere boeg met haar, hij nodigt haar uit voor een diner in Restaurant 't Edelhert en wel nu. Trijnken kijkt hem met haar lodderige ogen totaal verbaasd aan, maar zij accepteert zijn aanbod van harte, omdat zij zelf op zwart zaad zit. Zij spreken af om elkaar rond zeven uur 's avonds bij het restaurant te ontmoeten. Lammert vraagt zich wel af, of zij eenmaal nuchter nog wel zin heeft om met hem te dineren. 'Misschien is zij het wel vergeten', denkt hij, 'en zal ik iets anders moeten verzinnen!'.

Klokslag zevenen verschijnt Trijnken toch bij het restaurant, wat vlakbij Lammert's woning ligt. Lammert begroet haar zo hoffelijk mogelijk en hij opent voor haar de deur naar de meest heerlijke gerechten. Er heerst een romantische sfeer en tijdens het wildgebraad met de rode wijn en het kaarslicht belooft Lammert haar, dat hij naakt voor haar zal poseren. Trijnken is allang blij met de feestelijke gezelligheid en het openen van de tweede fles wijn, maar dit verzoek slaat alles en zij hapt meteen toe. 'Da-dat met die Kla-Klazina heb ik alle-allemaal verzonnen, pief!', zegt ze, maar Lammert weet wel beter, want het is namelijk wel allemaal echt gebeurd. 'Ze liegt natuurlijk!', denkt hij, 'maar ik laat niets aan haar merken!'. Na de maaltijd lopen zij nog even op het Kerkpad, waar zij ineens met elkaar gaan tongzoenen. Dat duurt enkele minuten en door zijn gesloten ogen ziet Lammert niet dat zijn leerlinge Henderica Liebregts voorbij loopt, die hem en Trijnken meteen herkent. Henderica heeft ook wel eens bijles van Lammert gehad en zij koestert een giftige wrok jegens hem. Zij draagt zijn aanranding als een zware, geheime last met zich mee. Ze denkt: 'Ha!, nu hoef ik hem niet meer te vergiftigen, want dat doet die geile del wel!'. Na nog wat glazen port in Lammert's huis gaat het merkwaardige tweetal naar het landhuis van Trijnken. Trijnken voelt zich helemaal in de zevende hemel met haar nieuwe model en zij toont hem vol trots haar ruime atelier. 'It's a thin line between love and hate!', scandeert ze. 'Indeed, my dear, and I really love you!', antwoordt Lammert leugenachtig. Trijnken verdwijnt even achter een groot kamerscherm en daarna verschijnt zij in de meest verrukkelijke lingerie en met een palet vol verse verf in haar hand. 'Ik kan natuurlijk ook jouw kwast gebruiken, maar voorlopig houd ik het op deze!', grapt ze. Haar penseel gaat al gauw driftig heen en weer, terwijl Lammert piemelnaakt op een sofa ligt. Door de wulpse bewegingen van Trijnken staat er opeens een Eiffeltoren tussen zijn benen. Ze legen samen een fles wodka en ze roken enkele joints. Het atelier begint in hun ogen rond te tollen en er ontstaat een broeierige ambiance, waardoor Trijnken steeds vaker het penseel neerlegt om op Lammert te duiken. Lammert laat haar weten de liefdesdaad in haar bed te willen doen en zo gaan zij op pad. Ook al is hij flink beneveld, hij houdt haar scherp in de gaten. Eenmaal in haar bed, gaat het vrijfeest van start, maar zodra Trijnken door hoogstzalige genotsgevoelens ook maar even haar ogen sluit, grijpt Lammert met zijn stevige handen naar haar keel en wurgt hij haar. Hij blijft haar strak aankijken, terwijl hij zijn collega, de lerares Frans Francien Fluit voor zich ziet, die zijn subtiele avances zo botweg heeft afgewezen, terwijl zij wel elke maandagochtend directeur Klaas op een pijpceremonie trakteert. Vervolgens sleept hij haar lichaam tot ver in het bos, waar hij haar begraaft. Daarna wist hij al zijn sporen uit en fietst hij griezelig opgelucht naar zijn huis terug.

De volgende weken staat hij fris en monter voor de klas. Hij volgt de ontwikkelingen van het onderzoek naar de vermissing van Trijnken op de voet en er lijkt voor hem geen vuiltje aan de lucht te zijn. Hij heeft uit zichzelf besloten om geen bijles meer aan zijn leerlingen te geven, tenminste niet zolang hij leraar aan deze school is. Wat hij niet weet, is dat Henderica Liebregts bij de politie is langs geweest en dat zij heeft verklaard meester Lammert en Trijnken de Graaf op het Kerkpad in Elspeet te hebben gezien, op de avond van de moord. 'Zij stonden smoorverliefd met elkaar te tongzoenen!', verklaarde zij. De politie doet een inval in de Oude School en daar vinden zij inderdaad DNA-sporen van Trijnken. Na nader onderzoek in Trijnken's atelier worden er toch nog DNA-sporen van Lammert gevonden en na een uitgebreide zoektocht wordt ook het verborgen lichaam van Trijnken gevonden. Een daarbij aanwezige, helderziende agente denkt: 'De heilige martelares is gevonden!'. De politie weet genoeg en de arrestatie moet zo snel mogelijk gebeuren. Even later scheuren er drie politieauto's naar de ingang van de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Uddel. Lammert kijkt uit het raam en hij zegt: 'My lessons are over, please, leave the classroom very quiet!'.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
20 december 2022


Geplaatst in de categorie: misdaad

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 34



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)