Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Gesprek tussen Oud en Nieuw

Het is de avond van 31 december.
Het oude jaar en het nieuwe jaar zitten te wachten tot de klok 12 uur zal slaan.
Het oude jaar is moe.

‘Ik ben blij dat mijn jaar voorbij is,’ zegt hij, ‘want het was een moeilijk jaar voor heel veel mensen.’

Het nieuwe jaar popelt om te beginnen. Hij kan bijna niet wachten tot middernacht.

‘Heb je nog goeie tips voor me?’ vraagt hij vrolijk.

Het oude jaar kijkt hem wat meewarig aan. Ja, zo jeugdig en overmoedig is hij ook geweest, in het begin.
Maar dat veranderde al snel in bezorgdheid. Als hij denkt aan alles wat er mis is in de wereld, de virussen, die de ene crisis na de andere veroorzaken, de oorlogen, de vluchtelingen, de ziektes, honger, de natuurrampen.
Er zijn ook nog wel mooie initiatieven, mensen, die elkaar met alles helpen en die voor elkaar en voor anderen zorgen bijvoorbeeld.
Maar toch was zijn jaar een heel moeilijk jaar.

En nu vraagt het nieuwe jaar om tips…

‘Ik kan je geen advies geven,’ zegt hij, ‘want wij hebben geen invloed op alles wat er gebeurt. Alles gaat, zoals het gaat. En achteraf wordt er over ons gezegd, dat we een goed jaar waren of een slecht of moeilijk jaar.’

‘Oké,’ zegt het nieuwe jaar optimistisch, ‘dan merk ik het wel. Maar ik word vast en zeker een goed jaar!’

‘Ik help je het hopen! En ik wens je heel veel succes!’

Het oude jaar draait zich om en kijkt op de klok.
Het is bijna middernacht. Nog even en dan kan hij gaan uitrusten.
En dan is het nieuwe jaar aan de beurt…

Schrijver: Ineke Dijkhuis
30 december 2022


Geplaatst in de categorie: overig

2.9 met 10 stemmen 159



Er zijn 5 reacties op deze inzending:

Naam:
Richard Bahl
Datum:
5 januari 2023
Schrijven behoeft volgens mij helemaal niet het motief te hebben om het 'iedereen naar de zin te maken', beste Ineke. Net zo min als cabaret het 'iedereen naar de zin moet maken'. Mij ging het slechts om het herhaalde recept van het laten spreken van bomen, klokken, jaren en onbezielde zaken. Na een paar keer gaat deze aanpak een beetje slijten. Althans voor mij. Met naar de zin maken heeft het hier dus totaal niets te maken.
Naam:
Ineke Dijkhuis
Datum:
1 januari 2023
An en Han, bedankt voor jullie fijne reactie. Ik ben er heel blij mee.
Richard, ik zou het graag iedereen naar de zin willen maken, maar dat is helaas niet mogelijk.
Ik wens jullie allemaal een heel goed en gezond 2023!
Naam:
Richard Bahl
Datum:
31 december 2022
Ineke is uiteraard zeer welkom op deze site. En met sprookjes is niks mis. Wel waken voor te veel pratende bomen, klokken of jaren. Dat recept herhaalt zich anders wat mij betreft te veel. De eerder geleverde sprookjes vind ik sfeervol. Deze bijdrage vind ik wel heel erg neigen naar 'open deuren'.
Naam:
Han Messie
Datum:
30 december 2022
Email:
hmessielive.nl
Ineke, een grappig gesprek, met daarbij veel wijsheid, tussen het oude jaar en het nieuwe jaar.
Dat er in 2023 maar veel van jouw verhalen op deze site mogen verschijnen.
Naam:
An Terlouw
Datum:
30 december 2022
Ineke, heel apart en heel mooi gedaan! Zo gaat dat, we leveren 22 in voor 23. Hopen dat we er een beetje gezond bij mogen blijven en ik wens je alvast een fijne jaarwisseling, dat we nog maar veel traktaties in de vorm van je verhalen mogen zien komend jaar.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)